Cari di sini

iklan

Monday, 5 August 2013

Resepi Cornflakes & Badam (Bersalut Coklat)


Assalamualaikum w.b.t,

Sebelum ni  memang sudah dikongsikan resepi ini, tapi kali ini lebih ditir dan terperinci lagi.
Hanya senang sahaja resepi nya dan sesiapa sahaja boleh membuatnya terutama mereka yang baru sahaja nak belajar membuat kuih raya sendiri.


Saya sendiri pun setelah tahu cara  nya , setiap tahun tak pernah ketinggalan buat Cornflakes & Badam (Bersalut Coklat) sebab senang, dan disukai ramai. Sekejap sahaja dah berbotol dapat. Cuma lengiuh jugak lah tubuh untuk siapkan berbalang-balang. Seronok tengok bila dah banyak botol dapat. Ye la kena sediakan untuk 3 buah rumah dan semasa bulan puasa lagi dah kena siapkan untuk kudapan Cik Abe dan anak sulung pada malam hari. memang kegemaran mereka lah.

Saya buat serentak dua-dua resepi ini pada masa yang sama, sebab mudah untuk sekali buat dan sekali kemas, basuh segala macam peralatan. Tapi masanya  memang sepenuhnya dirancang untuk habiskan dengan segera kerja-kerja ini semasa tiada gangguan dari anak-anak kecil.

Cornflakes & Badam (Bersalut Coklat)
Bahan-bahan:
1) Coklat Masakan @ Coklat Compound (saya guna jenama Bery'ls)
Badam cincang (dipanggang/bakar dulu)

2) Coklat Masakan @ Coklat Compound (saya guna jenama Bery'ls)

Cornflakes (saya beli 1kg kat kedai Yummies)
Cornflakes yang disalut dengan coklat yang dah dicairkan

Dah siap susun dalam cawan kertas kecil

Ini badam cincang yang disalut dengan coklat yang dicairkan

Dah siap letak dalam cawan kertas kecil

Menunggu masa kering, coklat keras sebelum disusun ke dalam botol kedap udara

Dah siap dalam botol, satu yang cornflakes punya, satu yang badam punya
Masa dalam dua jam dihabiskan untuk dapat sebotol setiap satu resepi. In shaa Allah ada masa akan terus buat untuk banyakkan stok.

Ada yang di luar sana tak nak buat tetapi nak beli dari saya?
Boleh hubungi saya.

Wan Rokiah
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935