Cari di sini

iklan

Saturday, 18 February 2017

Beli Hanger saja Pun

Assalamualaikum w.b.t,
 Semua orang faham dan tahu apa itu ‘hanger’ kan, kadang Bahasa yang betulnya adalah penyidai baju. Biasalah hidup di kota metropolitan ini bahasa banyak yang bercampur atau orang kata ‘broken’.
Berbalik soal hanger pula, Ia memang diperlukan untuk mengantung baju terutama baju yang kita tak mahu kedut dan tidak perlu dilipat.

 Apa yang saya nak cerita hari ini ialah, hari cuti yang bermanfaat, kami anak-beranak rasa nak beli hanger untuk sidai baju yang semakin banyak terutama sekali baju sekolah rendah dan agama anak sulung saya Amirul Hakim. Baju dan seluar sahaja dah 8 hanger perlu digunakan. Belum tambah lagi satu pasang baju sekolah agama yang akan dibeli nanti, sebagai tambahan.

Maka keperluan untuk beli dan tambah bilangan hanger di rumah ini sangat penting supaya baju-baju dapat diurusakan lebih mudah dan sempurna.
Resit perbandingan harga
Kami berjalan ke pasaraya yang terdekat dengan rumah kami sebab niat utama untuk beli di DIY sekali di sana tiada banyak stok dan pilihan, yang ada mahal-mahal dan rekabentuk ala-ala hotel atau kedai dobi saja. Saya tahu hanger yang digunakan di kedai dobi bagaimana rupa sebab saya pernah bekerja secara sambilan di kedai dobi pada suatu ketika dulu, zaman bujang dan ada masa banyak terluang. Kat hotel pula memang kita pernah juga masuk dan tahu bagaiman rupa hanger mereka. jadi kami keluar dari DIY dan masuk ke GIANT. Rupanya di sini ada promosi. Jadi kami terus sambar 2 bundle hanger.

Balik ke rumah terfikir nak cari mainan dan tali inci untuk ukur badan. Jadi kami ke My One Shop yang paling dekat dengan rumah kami. Percutian hujung minggu kami 3 beranak hanya keluar rumah dan ke kawasan yang dekat sahaja, jimat masa dan minyak kereta. Sebab suami kerja jadi kita sebagai ibu yang kena jaga 2 hero yang aktif, kadang bergaduh sesama mereka, kadang bergaduh dengan kita, jadi kita kena pandai ambil masa bawa mereka lari dari pergaduhan itu, supaya mereka dan kita sendiri tenang.

Rupanya di sini lebih murah walaupun kuantitinya sama. Jadi tak buang banyak masa sambar lagi 2 bundle hanger. Sebenarnya kalau tuan puan yang sedang membaca ini nak tahu, selesai saya menaip entri ini, saya dah ulang beli lagi 2 bundle hanger di My One Shop sebab terasa kekurangan hanger di rumah. Padahal yang beli baru-baru ini ada 10pcs itu tak digunakan habis lagi, hanya dimuat dalam almari baju Amirul Hakim dan siap-siap tulis namanya supaya tak tertukar bila dibawa ke transit.

Apa yang nak dikatakan adalah sebenarnya jika bawa di transit, kebarangkalian nak tertukar itu memang ada jika tak tulis nama, tetapi Pengasuh di Transit selalu bagi hanger lebih untuk anak-anak bawa balik ke rumah setiap hari akhir sekolah. Semoga murah rezeki Pengasuh di Transit anak saya dan juga anak-anak yang dijaga diasuh dan diberi makan dengan baik.

Sekian dulu coretan saya sebasgai catatan untuk saya baca dan kenang kembali pada masa akan datang di samping dapat bantu pembaca cari di mana hanger murah untuk dibeli. Pun boleh.

Jika ada yang berminat untuk beli barangan jualan saya, jangan segan-segan untuk hubungi saya dan isikan masa untuk tinjau-tinjau kedai dan page saya ya.
Terima kasih.

 Untuk pembelian setiap produk jualan saya, boleh hubungi
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935

Emel : wanrokiahwannor@gmail.com
Blog 3 : Bisnes

Facebook : Wan Rokiah
Fanpages Serba Barang: Kedaionlinecikroki
Fanpages produk DCL: Stokis DCL
Fanpages  Tupperware : Tupperware

 Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)

 Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)

melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel

Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:

Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti
 Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan kanan blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini: 
Akademi 

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:

Sms/whatsapp ke : 010-9336935

Emel : wanrokiahwannor@gmail.com
Facebook : Wan Rokiah



Thursday, 16 February 2017

Mengandungkah?


 Asslamualaikum w.b.t,

Gambar lama, 2 tahun lepas mengamit memori masa pertama kali mengenakan baju dalam hitam mahal, korset Premium Beatiful. Sebenarnya tiada niat nak menunjuk pada orang lain, sekadar nak jadikan testimoni sendiri saja
Ini gambar semasa tahun 2015, masa awal-awal beli Premium Beautiful dan mula istiqamah memakainya. Gambar sebelum besar dabak, macam orang mengandung, perut memang buncit tak ingat. Ayat pertanyaan dari kawan-kawan dan saudara mara dah biasa dah, tanya adakah mengandung? Kadang naik segan nak jawab, tak, tak saya tak mengandung, ni perut buncit ada banyak lemak.
Sangat Nampak beza dengan gambar yang dah pakai PB, selepas 5 minit siap pakai PB bentuk badan dah jadi lain. Dan bukan apa terus rasa macam robot, nak jalan rasa robot, sebab ada benda tengah melekat di badan untuk proses segala lemak dan alihkan ke tempat yang sebetulnya ia berada.

Sebelum: Nampak besar terutama perut

Selepas: Terus dah jadi lain bentuk badan
Jadi jika anda teringin nak betulkan apa yang patut, anda perlu cari sehingga benar-benar anda jumpa benda yang betul. Biarpun harganya mahal tetapi sangat berbaloi untuk dibeli pakai.
Sejak saya guna sehingga sekarang, dah banyak kali hantar jahit dan baiki sebab ada berlaku koyak dan keluar besi yang lembut untuk bentukkan badan dan alih lemak. Dan ianya percuma sahaja tanpa perlu ada kos tersembunyi.
Sebenarnya jika anda mahukan korset ini yang dipanggil nama Premium Beautiful, anda boleh hubungi saya 010-9336935 dan saya akan kenalkan anda dengan agen yang pakar yang mana dah cantik dan jutawan sekarang ini keran buat bisnes jual baju dalam hitam ini.
Dan dia bukanlah orang lain yang mana kenalan kita sebab dianggap adik angkat kerana ibunya adalah ibu angkat kita. 

Monday, 6 February 2017

Menulislah Dari Hati

Assalamualaikum w.b.t,

Saya ambil dari FB yang juga hasil perkongsian rakan-rakan.
Saya kongsi di sini untuk bacaan masa akan datang.

MENULISLAH UNTUK MENDIDIK DIRIMU
Hamka beramal dengan apa yang ditulis dari bukunya Pribadi Hebat
Buku Pribadi Hebat ditulis sekitar tahun 50-an. Di dalamnya te...rdapat pelbagai kisah tentang kekuatan pribadi seorang Muslim.
Antaranya adalah Hamka mengisahkan betapa penting, orang yang berperibadi hebat perlu sentiasa bersedia memaafkan kezaliman orang terhadap dirinya.
Sekitar tahun 1970, lebih kurang 20 tahun selepas Hamka menulis buku Pribadi Hebat, Soekarno telah pergi menghadap Ilahi.
Namun, di sebalik kezaliman regimnya pada Hamka, terselit sebuah ketakutan terhadap dosa pada pandangan Allah yang Maha Adil.
Diwasiatkan agar Hamkalah yang mengimamkan solat jenazah beliau.
Wasiat ini adalah ujian buat Hamka.
Antara dendam yang tersemat di hati atau membesarkan jiwa untuk memaafkan insan yang menzalimi dirinya.
Dan nyatalah Hamka memilih untuk melakukan apa yang pernah beliau tulis.
Iaitu Hamka memaafkan penzalim dirinya.
*************************
Hamka meminta untuk membaca bukunya kembali - Tasawuf Modern
Hamka ditohmah dan difitnah.
Perjuangannya untuk negaranya tidak dihargai oleh regim.
Bukankah Hamka yang bertemu dengan Soekarno untuk mendapat nasihat tentang perjuangan kemerdekaan bangsanya? Tidakkah Hamka yang turut menyahut dan menyampaikan deklarasi kemerdekaan Indonesia oleh Soekarno kepada rakyat Sumatera?
Beliau dituduh sebagai PENGKHIANAT!
Siri cemuhan dan carutan mencederakan jiwa Hamka, sehingga terasa ingin ditamatkan sahaja riwayat diri.
Namun mengenangkan akan besarnya dosa membunuh diri dan apa yang pernah ditulis oleh dirinya sendiri tentang ujian kehidupan dalam buku Tasawuf Modern, Hamka mampu membuang bisikan jahat itu daripada hatinya.
Lantas diminta kepada anaknya agar dikirimkan buku Tasawuf Modern untuk dibacanya kembali.
Hamka meminta untuk membaca buku Tasawuf Modern tulisan Hamka.
Begitulah kesan penulisan terhadap kehidupan Hamka. Betapa penulisan telah banyak mentarbiyah dirinya menjadi lebih baik.
*************************
Kisah BJ Habibie dan penulisannya
Habibie adalah mantan presiden kepada Republik Indonesia.
Dikhabarkan dari FB Baharedin Bekri seorang penulis di PTS, selepas kematian isteri yang dicintainya, jiwa Habibie benar-benar teruji.
Habibie diserang oleh sebuah kemurungan.
Adakalanya beliau akan menangis seperti kanak-kanak apabila mengenangkan isterinya.
Maka beberapa opsyen yang diberikan kepadanya. Sama ada dirawat oleh para psikatrik ataupun menulis.
Maka dipilih oleh Habibie untuk menulis tentang isterinya, Ainun.
Dan menulis telah merawat kelukaan jiwanya dengan izin dari Tuhan Yang Maha Mengasihani.
*************************
Menulis boleh mendidik
Hamka telah membuktikan betapa penulisannya telah berjaya mendidik dirinya.
BJ Habibie telah menjadi saksi hidup betapa menulis telah merawat jiwanya.
Maka selaku pendidik, pastinya ada ujian tersendiri yang juga mungkin membuat hati menjadi luka.
Maka menulislah akan kelukaan hatimu itu beserta dengan iringan doa buat Allah Yang Maha Mengatahui.
Moga dengan menulis, dirimu akan lebih jelas, apakah perkara yang menguji emosimu. Semakin jelas dirimu tentang masalah dirimu.
Hanya perlu diperhatikan, di platform manakah perlu diletakkan penulisanmu itu agar terhindar dari fitnah diri mahupun orang yang lain.
Seorang pendidik juga pasti ada sebuah idealisme, apakah ciri seorang insan yang diimpikan.
Maka menulislah tentangnya, kerana menulis akan menjadikan pemikiranmu terarah kepadanya. Boleh jadi ia merupakan sebuah travelog perjalanan hidup mahupun sebuah penulisan separa ilmiah.
Moga idealisme dari penulisanmu itu menyerap dalam hatimu dan terjelmalah ia dalam tingkahlaku dirimu.
Apabila para pelajarmu mungkin sedikit bermasalah dengan adab dan akhlak.
Mintalah mereka menulis tentang akhlak yang mulia.
Moga dengan menulis, ia mampu menjadi alternatif kepada sebuah pendidikan.
Menulislah... bukan semata-mata untuk mereka. Tetapi lebih utama adalah untuk dirimu sendiri.
Wallahua'lam.
Muhammad Shah
Taman Sri Gombak
#countdown
#bukuJT
Insyaallah ini adalah sebahagian petikan buku Pesan Buya Hamka Buat Pendidik yang akan diterbitkan pada Mac.

Sunday, 5 February 2017

Go Green With Tupperware : Jom bertukar ke Tupperware

Assalamualaikum w.b.t,

Sempena di Selangor sekarang ada kempen Katakan TIDAK pada plastik beg dan juga dilarang menggunakan polistren di kedai-kedai makan, maka kita sahut dengan menukar habit @ tabiat kita kepada menggunakan beg kitar semula dan juga bekas plastik Tupperware.

Kerana apa?

1 bekas polistren itu memakan masa beribu-ribu tahun untuk hancur malah tak dapat dikitar semula dan sangat memberi kesan kepada alam sekitar kita. Manakala bekas Tupperware pula daripada plastik semulajadi yang akan mereput dengan sendiri sesuai dengan usia dan penggunaan kita. Dan kita hanya perlu kurang dari 5 minit untuk basuh dan guna semula bekas tersebut. Sangat menjimatkan kerana boleh guna berulang kali.




Jika berminat untuk dapatkan bekas Tupperware untuk bekal sehari-hari anda atau untuk kegunaan di rumah, boleh hubungi saya 010-9336935.

Saya bantu mengikut kemahuan anda.

Thursday, 2 February 2017

Clearance Stock Tupperware : OT Lovely Pink

Assalamualaikum w.b.t,

Promosi besar-besaran penghabisan stok.
Harga sebenar Tupperware OT LOVELY PINK yang kedap udara RM295 harga pasaran tetapi kini hanya RM200 sahaja. Untuk mereka yang benar-benar serius untuk mahukan produk dan siapa yang dulu buat bayaran akan milikinya.
Hanya 1 set sahaja lagi tau

Jadi hubungi 010-9336935 untuk pembelian segera



Bagi mereka yang tidak tahu kelebihan bekas OT iaitu One touch yang sangat kedap udara ini, ia memang agak mahal berbanding bekas Tupperware yang lain sebab sangat mudah untuk buka dan tutup. Ketahananya yang sangat kedap udara telah diuji dengan masukkan telefon bimbit yang hidup ke dalam OT dan OT itu pula dimasukkan ke dalam akuarium yang ada air. Apabila buat panggilan, telefon tersebut bergegar dan menunjukkan ia masih hidup di dalam OT dengan selamatnya dari dimasuki air atau udara.

Untuk membukanya, hanya perlu tekan ditengah dan angkat penutupnya. Untuk menutupnya pula memadai hanya tekan dengan kuat satu kali di tengah bekas.

Banyak jenama lain yang cuba meniru teknologi ini tetapi ketahanan kedap udara nya tidak menyamai kehebatan produk OT dari Tupperware yang original.

Tuesday, 24 January 2017

Clearance Stock Tupperware : Jualan Murah-Murah Saja

Assalamualaikum w.b.t,

Saya nak buat jualan Tupperware penghabisan stok secara besar-besaran. Boleh lihat barangan apa yang ada dan jika berminat boleh terus hubungi saya 010-9336935.


Gambar ehsan google : Tupperware Red Pack

Ada 3 saiz berbeza : Boleh pilih nak beli saiz mana atau 1 set

Let's Party with Big Packer

Green Punch Bowl

Party Set : Punch Bowl and Mug

Fairy Flask RM35 1biji, pm 010-9336935 untuk lebih murah

Freezer mate Essential set :Kegunaan 1 rumah

Freezer Mate segarkan lauk pauk anda

Freezer Mate Essential Set : Keperluan untuk anda



Botol Air 1Liter

Bowl

Modular Mate Hijau

Party Set : Take a lot Set

Party Set : Elegancia Bowl

Party Set : Signature Series
Untuk Party Set memang kebiasaan saya terus jual set RM160, tetapi jika anda mahu beli asing, tidak ada masalah, boleh saja hubungi saya dan saya akan berikan harga yang terbaik untuk anda.

Yang pasti untuk clearance stock dan jualan murah-murah saja Stok Tupperware yang ada.

Sekian dulu.

Wednesday, 18 January 2017

Kasut Sekolah Bersih dengan EziClean

Assalamualaikum w.b.t,

Dah mula sesi persekolahan selama 2 minggu dan rutin saya sebagai ibu kepada anak yang bersekolah juga dah berubah. Ada tambahan kerja-kerja yang menanti, salah satunya adalah basuh baju sekolah putih dan kasut sekolah. Jadi saya pilih untuk guna sabun yang mudah dan senang untuk hilangkan kekotoran pada baju ptuih dan juga sekaligus kasut sekolah.

Mempunyai anak lelaki rasanya kerja membasuh dan mencuci lebih berganda berbanding anak perempuan kata kebanyakkan orang. Bagi saya sama sahaja mungkin. Kerja membasuh jadi lebih mudah dengan eziclean, sejenis sabun yang selamat untuk manusia dan alam sekitar.

Untuk baju-baju sekolah kebangsaan dan baju sekolah agama, saya rendamkan dalam sabun eziclean dan air separuh baldi. Selepas setengah jam kadang terlebih sebab selalunya saya basuh semasa sedang mandi, sekali jalan saja. Kerja mudah sangat, hanya berus tempat yang kehitaman seperti di kolar baju dan di lengan baju, untuk seluar putih pula di bahagian lutut dan kaki bawah. Memnag kotoran mudah tanggal.

Bagi kasut pula, saya tak rendam, kebanyakkan testimoni bagitahu supaya rendam sekejap dan baru basuh. Saya pula hanya taburkan serbuk sabun eziclean di atas kasut yang dah dibasahkan terlebih dahulu. Biarkan seketika sebelum di berus bersih. Bukan apa sebab kasut masih baru, jadi saya tak berani untuk rendam dalam air, risau kasut akan mudah rosak.

Kasut kehitaman pada hari kedua persekolahan
Jangan terkejut jika anda tengok kasut anak anda kotor dan hitam bila pulang dari sekolah. Sebab anak saya sendiri yang darjah 1, 7 tahun umurnya, hari pertama sekolah saja kasut memang dah hitam, bila ditanya katanya kawan terpijak semasa perhimpunan. Esoknya, hari kedua perskolahan, balik dari sekolah kasut semakin hitam, sama juga dipijak rakan sekolah. Jadi memang sesuai untuk ibu-ibu di rumah beli dan guna sabun eziclean ini, saya jual juga sambil guna. Jika anda mahu, boleh hubungi saya 010-9336935.

Beli sepasang kasut lagi untuk bergilir pakai

Sabun ezi clean ini dipek sebanyak 1kg setiap pek dan harganya RM23 satu pek. Jika berminat boleh segera hubungi saya kerana saya ada ready stok, cuma limited saja.

Ini dia sabun eziclean yang saya guna dan jual sekali
Jika nak tau sebenarnya pernah viral yang 10,000 pek 1 hari habis dijual di seluruh Malaysia. Dan ia sememangnya benar kerana stok yang saya nak beli di stokis Kota Bharu kehabisan, nasib baik saya telefon sebelum datang. Dan dengan jasa baik Leader yang berada di Selangor, belikan untuk saya berpek-pek kerana saya sendiri nak pakai dan kawan-kawan di tempat kerja dan sekitar juga mahukannya.

Antara gambar-gambar testimoni dari kumpulan TLC, group kami
Anda percaya? Seharusnya cuba dan lihat sendiri kesannya. Saya tidak menipu, saya bercerita dari kisah benar. Dan mereka jua bercerita berdasarkan pengalaman mereka sendiri.

Di masa lain, saya akan ceritakan bagaimana saya gunakan eziclean untuk cuci kuali.
Sekian dulu. 

Monday, 16 January 2017

Ammar di Pasti Al Hadi


Assalamualaikum dan selamat pagi wahai pembaca blogku
 Alhamdulillah masih mood rajin untuk menaip dan berkongsi cerita-cerita semasa yang berlaku kepada diri saya buat masa sekarang. 2 hari si abang dah masuk sekolah rendah, adik dah  mula tak keruan, umpama dia yang pertama masuk sekolah padahal dari umur 2 tahun lebih dah daftar Pasti sekali dengan abang. Ramai juga kenalan dan kawan-kawan dari dia umur 3 dan 4 tahun. Sekarang dah masuk tahun ke3 di Pasti jika diikutkan tapi masih liat dan menangis tidak suka dan jika boleh nak cuti berada di rumah bawah jagaan mama dan abah saja.

Dan untuk pengetahuan, Ammar memang selalu juga demam boleh dikatakan setiap bulan. Dan sekarang pun badannya tidak berapa sihat, panas dahinya dan dia mengadu sakit tekak, bila ditengok dalam tekak tak merah pula seperti biasa tonsil.
Setiap pagi juga perlu mandikan dia dengan air suam. Sebenarnya sebagai langkah memujuk juga.

Minggu kedua persekolahan sah Ammar cuti lagi, demam badannya panas dan mula batuk-batuk. Merengek tak nak ke sekolah dan minta mama cuti untuk menjaga dia di rumah. Tak nak duk bersama abahnya. Padahal jika diikutkan badan dah tak demam dan panas setelah makan ubat demam dan batuk. Ber'galok' dapat duk rumah. Satu kebahagiaan bagi dia jika cuti dari sekolah

Kadangkala kita terpaksa berkorban kerja demi anak walaupun sudah merancang untuk menjaga kedatangan tahun ini 2017, serik dengan 2016 yang cuti selama 5 hari.  Walaupun jika diikutkan tahun 2017 adalah tahun saya bersama anak-anak di rumah, urus rumahtangga dan hal sekolah anak sahaja. Tetapi nampaknya rezeki belum memihak pada saya. 

Jadi berbalik cerita pada Ammar Husaini di Pasti Al hadi, balik dari sekolah minggu lepas katanya ada kawan buat dia, sepak dengan kaki tapi dia lawan balik katanya. Tanya adakah budak yang selalu kacau dia, katanya tak, budak selalu tu baik baik sahaja hari ini. Budak baru yang lain pula. Biasalah cerita budak-budak, kita dengar dan layan saja kerenah mereka. Sebab jika apa yang guru mereka bagitahu Ammar ni di sekolah senyap sahaja, tak bercakap pun.

Dulu masa abang ada, selalu lah juga nampak dia bergurau dengan abang. Sekarang abang dah tiada, dia termenung saja, cikgu-cikgu yang dah faham biarkan saja dulu dia  melayan perasaan.


Sekian dulu cerita si Ammar di Pasti Al Hadi.


Saturday, 14 January 2017

Tupperware Kedap Udara (One Touch Spring Floral)

Assalamualaikum w.b.t,

Saya nak buat clearance sales untuk produk Tupperware yang kedap udara. Harganya sangat murah sahaja berbanding harga pasaran. Lebih 40% JIMAT.



Boleh segera hubungi saya 010-9336935

Friday, 13 January 2017

Ubi Kayu Rebus Noxxa

Assalamualaikum w.b.t,

Makanan yang paling jarang ditemui zaman sekarang. Tetapi ia sangat popular pada zaman dulu. Makanan yang paling lazat mungkin pada zaman dahulu disebabkan tiada makanan yang lain seperti zaman sekarang.

Saya pula kebetulan ke pasar Tani dan ternampak ada orang jual ubi kayu dan kami punya group wasap pula tengah hot bercerita mengenai bingka ubi kayu Noxxa. Jadi semangat nak membeli dan mencuba untuk masak itu sangat tinggi. Beli sajalah dan makcik yang jual tu siapkan dah potong bersih untuk mudahkan saya balik, kupas dan terus masak.

Jadi dipendekkan cerita sebelum buat bingka, kita rebus dulu 1 ubi sebab terliur dan teringin nak makan cicah gula. Sangat sedap dan menyelerakan sekali jarang-jarang bertemu.

Yang paling seronok rebus dalam 3-4 minit sahaja dengan periuk noxxa, jimat masa sangatlah. Ubi pun masak elok saja.

Ini dia ubi rebus cicah gula-sedap sangat
Ini dia periuk noxxa yang duk cerita dan glamor sekarang. Jika mau segera bagitau saja, ada ready stock tau. Jika nak buat belian secara kutu juga ada. Jadi jangan segan-segan nak hubungi saya 010-9336935

Harga Asal RM788, order dengan kita untuk lebih nilai murah dan berbaloi
Sekian dulu ya.



Wednesday, 11 January 2017

Resepi Kuih Bahulu Canggih Air Fryer

Assalamualaikum w.b.t,

Biasalah barang baru mestilah mahu guna sehabisnya lah kan, kata produk canggih seharusnya lah kita gunapakai sehingga boleh. Tahu saja boleh guna untuk bakar bahulu, saya terus cari resepi mudah dan paling ringkas semata-mata nak mencuba, tetapi memang ternyata hasilnya sangat memuaskan.

Resepi Bahulu Mudah:
Bahan-bahan:
Telur 3 biji saiz A
Gandum 2 cawan
Gula setengah cawan
Esen Vanilla 1 sudu kecil

Cara-cara:
1-Pukul telur dan gula sehingga kembang, saya guna mixer saja dan yang tukang buat adalah anak sulung saya, dia memang suka. Letak terus esen vanila. Jika nak letak esen pisang pun ok juga.
2-setelah kembang, adunan menjadi putih dan pekat, saya masukkan gandum sedikit demi sedikit sehingga adunan jika diangkat dengan senduk dan dijatuhkan, elok jatuh adunannya.
3-Panaskan acuan dan sapu minyak pada acuan (saya tertinggal langkah ini), dan masukkan adunan ke dalam acuan.
4-Bakar selama 5 minit pada suhu 200 darjah Celcius. Cucuk adunan dengan lidi untuk periksa benar-benar masak ke tidak. jika tiada yang melekat pada lidi, maknanya dah masak.

Bahulu yang dibakar naik tinggi gebu

Tapi melekat sebab tak sapu minyak dulu pada acuan

Tengoklah hasilnya sangat gebu dan lembut

Ini kali kedua bakar memang melekat habis
Jangan lupa ya, saya ada jual Air Fryer Philips yang saiz XL. Ada belian secara tunai dan juga kutu. Jika berminat boleh hubungi saya 010-9336935.

  • AirFryer’s patented Rapid Air Technology uses a unique combination of fast circulating hot air and a grill element to fry food without additional oil
  • Less fat, less smell, easy to clean
  • More power - 2100 W
  • Rapid Air technology
  • 1.2kg cooking capacity
  • Digital touch screen
  • Up to 80% less fat!*


Sekian dulu ya.

Monday, 9 January 2017

Bekal Sekolah Anak

Assalamualaikum w.b.t,

Dah beberapa hari sesi persekolahan bermula dan alhamdulillah saya sempat bekalkan anak saya Makanan yang dimasak sendiri di rumah. Dan gembira juga kerana anak saya makan makanan yang dibekalkan. Duit belanja RM3 yang suami saya beri langsung tak digunakan.

Dua hari saya bekalkan dia makanan, hari pertama sup ayam yang ada 2 ketul ayam di dalamnya bahagian kepak kesukaannya dengan nasi putih dan telur dadar. Tapi nasi dengan kuah sup beserta telur dadar saja yang dimakannya. Ayam 2 ketul langsung tak dijamah, balik dari sekolah suami saya yang ratah dan makan ayamnya.


Bekal Sup ayam dan telur dadar dengan nasi putih
Hari kedua saya bekalkan sayur lemak dan ayam goreng 2 ketul kegemarannya dengan nasi putih. Juga nasi putih dan kuah sayur lemak saja yang dimakan. Langsung ayam 2 ketul yang agak besar saya goreng tidak dijamah, saya yang ratah selepas dia balik dari sekolah. Sayur juga tidak dimakan, ini sudah dapat diagak walaupun jika di rumah dia akan makan lobak merah yang ada dalam kuah sayur lemak tersebut.


Balik Rumah, ayam 2 ketul tidak disentuh


Bekal Nasi Putih, Sayur Lemak dan Ayam Goreng

 Hari ketiga saya bekalkan nasi putih, kuah sup ayam dan udang goreng 4 ketul. Saya harap sangat kali ini kesemua makanan yang dibekalkan habis dimakan. Rupanya sama juga lauk udang goreng 4 ekor langsung tak disentuh, dia hanya makan nasi putih dan kuah sup seperti kebiasaannya.


Bekal Amirul dan mama sekali menyendeng

Balik dari sekolah langsung udang tak disentuh, suap baru makan


Hari Keempat, hari Jumaat dan hari akhir dalam minggu ini sesi persekolahannya, saya bekalkan mi maggie goreng sedap beserta ayam goreng bahagian kepak. Sebenarnya ini permintaan dia sendiri, jika ikutkan saya nak bekalkan nasi dan telur dadar sahaja. Yang paling seronok bila mi yang dibekalkan habis dimakan dan kepak ayam nampaknya dijamah sedikit sahaja. Rupanya bila disoal siasat katanya dia berkongsi makan dengan Azfar rakan semasa Pasti tahun lepas, Tahun ini sama sekolah tetapi berlainan kelas, boleh pula berkawan masa kat kantin sekolah.

Sekian dulu bekal sekolah anak untuk 4 hari pertama persekolahan.
In shaa Allah semoga Allah sentiasa berikan momentun kerajinan yang sama untuk bekalkan Amirul Hakim dengan makanan yang dimasak sendiri di rumah.

Friday, 6 January 2017

Tukar Kad Bank

Assalamualaikum w.b.t,

Sana sini riuh dah jadi fenomena pula isu tukar kad bank kepada yang baru katanya yang ada ciri keselamatan dan boleh gunapakai untuk debit yang mana boleh guna kad untuk beli belah. Saya rileks sahaja sebab dah tukar awal-awal secara online saja untuk kad Maybank. Ingatkan dan selesai. Rupanya kad Bank Islaam pun perlu ditukar. Maka saya dengan langkah segera setelah tahu ke Bank Islam yang berdekatan dan tukar di sana. Masa yang diambil tak lama dalam 20 minit saja, agak cepat walaupun ada beberapa orang yang ada mempunyai tujuan yang sama untuk menukar kad bank yang baru.

Selamat datang kad bank yang baru berwarna hitam 
Selamat tinggal Kad bank yang putih

Pinjam ga,mbar dari google
 Sebenarnya saya jarang menggunkan bank islam memandangkan gaji yang masuk bulan-bulan adalah menggunakan bank Maybank, tetapi sekali sekala saya memang tambah duit ke dalam bank islam terutama dengan niat dan tujuan untuk menyimpan konon-kononnya.

Sekian dulu entri ringkas dari saya
Ada masa saya tambah lagi entri mengenai tukar kad bank, Ada banyak cerita lainnya.

Thursday, 5 January 2017

Mencari Semangat Yang Hilang

Assalamualaikum dan salam kasih sayang di tahun 2017,

Ya saya mulakan tahun baru dengan tiada atau kurangnya semangat, tidak pernah tahu ke mana menghilang semangat dan kerajinan yang berkobar-kobar sbelum ini. Apa yang perlu dibuat adalah ambil masa dan bertenang. Rehatkan minda dan layan saja mood yang tengah benar-benar tiada semangat.

Biasalah mungkin sesuatu yang baru akan hadir dalam hidup dan sesuatu perubahan yang besar sedang berlaku, maka siapalah kita untuk menolak kuasa dan takdir yang bakal berlaku.

Sepatutnya apa yang harus kita lakukan jika semangat menurun?
*Kaji semula apa punca
*Cari sebab yang utama dan sampingannya
*Rancang dan cari jalan keluar
*Jumpa rakan-rakan yang bermotivasi tinggi
*Jumpa kawan-kawan lama
*Baca balik apa tujuan dan objektif hidup kita
Mungkin cara di atas adalah sebahagian sahaja yang dapat bantu naikkan semangat kita iaitu saya sendiri.

Rujuk dan pandang balik apa yang dah berlaku sepanjang tahun 2016, apa yang ditinggalkan dan apa yang perlu diperbaiki.
Jika memang tak dapat diselamatkan maka tinggalkan saja dan mulakan yang baru walaupun yang baru tak semudah yang lama.

Sekian dulu catatan di tahun baru, semoga semangat baru akan datang berkobar-kobar ke dalam diri.
Kadang-kala kita perlu bagi masa pada diri sendiri untuk menyendiri mencari diri.


Wednesday, 4 January 2017

Mahal Sebuah Harga Syukur

Assalamualaikum w.b.t,

Sebenarnya ini adalah entri tertangguh yang saya dah mulakan dari 17 Disember tapi barulah hari ini dapat di 'publish'kan. Saya nak kongsikan yang betapa mahalnya sebuah harga syukur. Syukur berkait rapat dengan redha. Susah untuk bersyukur jika tidak redha.

Ya, betul-betul mahal harga sebuah kesyukuran, bukan semua orang tahu dan reti bersyukur.
Syukur ada kaitan denga redha. Jika anda bersyukur maka anda akan redha dan anda lega kerana dapat menerima apa saja yang berlaku terhadap anda. Anda rasa gembira dengan banyak mana atau sedikit mana yang anda dapat dalam kehidupan anda.

Tetapi jika tiada erti redha dalam diri, maka perasaan untuk bersyukur atau berterima kasih itu hilang dan membuatkan diri anda sedniri yang tidak lega, macam ada sesuatu yang sedang anda tahan tanpa melepaskannya pergi.

Bagaimana nak bersikap redha?
Sentiasa rasa diri itu cukup dan melebihi dari segalanya
Percaya akan ada Kuasa Besar di atas sana yang berkuasa untuk memberi dan menarik balik setiap kurniaanya
Sentiasa bandingkan kita dengan mereka yang kekurangan

Itu antara cara untuk mendidik jiwa kita supaya ada sifat syukur.

Di sekeliling saya sekarang yang sedang berlaku, betapa ramai manusia yang tidak bersyukur. Di tempat kerja saya baru sahaja berlangsung Majlis Makan Malam dalam bulan November, ramai yang dapat hadiah. Ada yang besar-besar, ada yang biasa-biasa saja. Suka apabila saya sebagai orang tengah yang memberi mereka hadiah tersebut, mereka gembira dan redha. Tetapi ada ramai yang tidak bersyukur dan agak bising apabila hadiah yang mereka dapat tidak seberapa malah marah-marah pula menunjukkan sikap tak puas hati.

Semua orang  sedang diuji dan terpulang kepada diri kita sam ada nak redha saja atau nak belajar bersyukur atau terus dengan sikap kita yang tidak tahu bersyukur.

Salam 2017, semoga yang baik-baik sahaja untuk kita di tahun 2017 ini.
Sekian.



Monday, 2 January 2017

Resepi Udang Stim Berempah

Assalamualaikum w.b.t,

Alhamdulillah masih dihidupkan dan masih dapat berkongsi di blog yang dah suam-suam kuku , entri tak berapa nak ada, harapnya di tahun 2017 semakin rajin kemaskini blog  dan makin banyak perkongsian untuk pembaca sekalian.

Kali ini saya nak berkongsi resepi baru yang saya cuba masak sendiri.

Sedap rupanya udang yang stim atau kata lainnya rebus dengan bawang-bawangan. Saya termakan pada makanan yang dibeli dari rakan sepejabat yang suaminya masak. Sangat sedap dan masuk dengan tekak saya. Saya korek resepinya dari rakan tersebut tapi dapat luarnya sahaja  iaitu bawang besar dan bawang putih dikisar, sebab katanya dia pun intai dari jauh, suami masak cepat sangat tanpa sempat tengok dari awal hingga akhir.

Jadi saya rasa saya cuba buat sendiri kebetulan beli udang agak murah di Pasaraya HM, tempat kesukaan saya beli barangan dapur sekarang ini. RM5 saja dapat udang saiz sederhana dalam 20 ekor. Masa beli wajib kira tapi lupa sebab anak-anak pun ada pilih juga 2 ekor udang sekali masuk dalam plastik.
Udang yang dah siap perap dengan rempahnya

Masuk dalam kuali yang diletak sedikit air terlebih dulu

Tutup periuk/kuali dan masak sehingga udang masak

Inilah rupan udang berempah yang dah siap masak

Bahan-bahan;

Bawang besar

Bawang putih

Sedikit halia

Garam

Udang (bahan utama)


Cara-caranya:

Kupas kulit udang kasi habis, Kemudian basuh bersih-bersih.

Tumbuk bawang putih, halia dan bawang besar dengan garam

Gaulkan bahan tumbuk tadi dengan udang dan perap seketika

Sediakan kuali kecil yang ada air dan masukkan udang bersalut bawang tadi

Stimkan sekejap sehingga udang masak.

Sangat sedap dimakan ratah begitu saja atau makan dengan nasi @ pasta.


Sekian dulu resepi ringkas dari saya, entri ini saya dah taip siap-siap dulu dan kemudian baru di publishkan, maklum lah sekejap-sekejap curi masa untuk siapkan 1 entri. Nak siapkan sekaligus tiada idea dan tiada masa yang mencukupi.

Semoga semua gembira dan dapat mencuba resepi ini.

Monday, 19 December 2016

Adik Bongsu Perempuan Kahwin : kerja Kahwin

Assalamualaikum dan selamat pagi,

Semua sihat sihat saja kan, saya tengah selsema teruk, hidung tersumbat dan berair, dah 2 hari begini. Penangan balik dari kampung, penat sangat mengerjakan kerja-kerja kenduri kahwin. 
Jika makan secara hidang dulang lagi penat sebenarnya dengan pinggan yang perlu dibasuh. Kami dah kurangkan kerja-kerja tersebut dengan menggunakan pinggan polistrene pakai buang dan makan hidang secara ambil sendiri (layan diri). 

Mana tak penat, saya bertolak dari sini ke kampung pada petang Khamis, sampai rumah ayah mertua di Machang dah jam 12 malam, tumpang bermalam dulu dan seusai subuh, kami gerak balik ke Kota Bharu. Sampai saja dah angkat barang-barang keluar kereta dan temankan mak ke bandar Kota Bharu untuk beli sayur-sayur bagi persiapan memasak untuk esok. banyak barang-barang yang perlu dibeli, seperti 10kg labu, labu ini mak buat sebagai desert, labu sira, beli sayur-sayur, timun batang untuk acar nanti, buah-buahan untuk diletak pada hantaran.

Balik saja dari pasar, ada masa rehat seketika dan lepas itu, kerja-kerja membasuh ayam berkilo-kilo sehingga bersih. Nasib baik mak beli ayam yang dah siap potong, tunggu nak basuh bersih-bersih, buang bulu yang mana ada dan buang lemak yang ada.
Lenguh juga lah pinggannya, masa ini saya buat dengan Mak Ngah dan Mak teh saya, kemudian bersambung trip kedua dengan Maksu dan adik No 2 saya. Adik No 2 saya ini baru sahaja lepas berpantang, bayi nya baru berumur 2 bulan.

Kemudian, labu-labu yang dah siap dikupas oleh adik saya, saya potong dan bersihkan untuk dimasak sira nanti.

Cerita malamnya, banyak masa digunakan untuk mengemas rumah, pasang langsir, gosok baju baju yang akan dpakai esok hari. Malam ini juga ada sesi berinai untuk Pengantin dan saudara serta kawan-kawan adik yang sama-sama nak berinai dan ukir tangan mereka dengan inai. Bab ini saya tak join sebab tak berapa minat, rasa comot saja tangan berukir begitu.

Tiba esok pagi, seawal subuh Maksu saya dah bertugas memotong sayur timun, lobak merah dan kubis untuk dibuat acar. Saya menolong apa yang patut saja. Ada juga ikan kering yang perlu dipotong kepala buang dan dipotong dua badannya. Ini yang paling seronok sebab ia yang habis dulu.

Antara lauk yang kami masak dan hidangkan pada tamu adalah daging gulai ala kawah, mak masak sendiri, sedap sangat sangat, antara lauk yang habis dulu tetapi masih mencukupi untuk semua tetamu dan ada tinggal baki juga untuk kami makan. Sebenarnya daging tersebut dipotong oleh adik lelaki saya, adik ipar, sepupu yang juga jadi pengapit dan Pakngah saya, saya panggil Che Ngoh. 

Lauk lain adalah ayam goreng masak merah, lauk kesukaan kami, dan juga menantu mak yang baru, lauk mesti ada ayam, minat sesangat dengan ayam. Nanti dia, nanti akan diajar makan ikan sesaja tanpa ayam. Ikan rebus cicah budu tau la macam mana rasa.

Sekian dulu cerita kerja kahwin adik bongsu perempuan saya yang kahwin. nanti ada masa lain saya ceritakan pula Majlis nya.

Gambar pasangan pegantin dengan anak buah

Gambar makan beradap

Pasangan pengantin dalam persalinan biru

Thursday, 15 December 2016

Harga Steamer Elektrik Noxxa

Assalamualaikum w.b.t,

Berbaloi beli sebuah pengukus elektrik daripada Noxxa. Harganya tak mahal dan tak murah. Sesuai dengan kualiti dan ketahanan nya. Jika dijual di pasaran harganya lebih dari RM300. Tetapi jika anda dapatkan kad keahlian dan beli secara tunai, tak sampai RM300 pun harganya sekarang sehingga akhir Januari 2017 sebab katanya akan naik harga lagi menejlang Februari 2017.

Jadi jika berminat nak dapatkannya, segeralah bertindak dengan hubungi saya dan dapatkan satu hari ini untuk kegunaan rumah anda.
Puas hati ada kukusan 3 lapisan, puas hati mengukur/stim

Antara resepi yang di lakar pada kotak Steamer Noxxa. Ilustrasi yang menarik.


Resepi dan gambar yang ada boleh dimasak 
Antara kelebihan produk daripada Noxxa ini adalah;

Kaedah memasak secara kukus/stim ialah cara menjalani gaya hidup yang lebih sihat. Nutrien dan rasa dikekalkan sewaktu proses pengukusan.
Penerangan
  • Kaedah memasak secara kukus/stim ialah cara menjalani gaya hidup yang lebih sihat. Nutrien dan rasa dikekalkan sewaktu proses pengukusan
  • Ruang pengukus XL 3 tingkat yang boleh disusun bertingkat
  • Setiap tiub stim menyalurkan stim ke setiap ruang yang mana meminimumkan pemindahan bau makanan dari satu ruang ke ruang yang lain
  • Pemasa digital
  • Pemasa tunda sehingga 12 jam
  • Salur masuk air luar untuk mudah mengisi takungan air
  • Wattan: 1200W
  • Takungan Air: 1.7L

PERCUMA DVD dengan pembelian Pengukus Makanan Noxxa.
Waranti: Satu (1) tahun waranti terhadap kerosakan pengilangan. Peralatan UNTUK KEGUNAAN DI RUMAH sahaja.
Jika anda berminat, boleh hubungi saya, kita ada sistem belian tunai dan juga kutu serendah RM60 sebulan.
Untuk pembelian setiap produk jualan saya, boleh hubungi
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935

Emel : wanrokiahwannor@gmail.com
Blog 3 : Bisnes

Facebook : Wan Rokiah
Fanpages Serba Barang: Kedaionlinecikroki
Fanpages produk DCL: Stokis DCL
Fanpages  Tupperware : Tupperware

 Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)

 Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)

melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel

Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:

Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti
 Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan kanan blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini: 
Akademi 

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:

Sms/whatsapp ke : 010-9336935

Emel : wanrokiahwannor@gmail.com
Facebook : Wan Rokiah