Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Thursday, 8 November 2018

Kuali Moden Tanpa Minyak:Air Fryer Philips

Assalamualaikum w. b. t,

Untuk hidup sihat memang kita perlu kurangkan minyak dalam pemakanan kita.
Salah satu cara mudah dan moden adalah tukar perkakas dapur kita dari kuali biasa kepada air fryer atau kuali ajaib yang tak perlukan setitik minyak pun. Malah makanan kita sendiri yang akan hasilkan minyak dari proses pengorengan secara sihat ini.

Amway ada keluarkan air fryer yang baru di mana saiznya lebih kecil dan comel. Sangat sesuai untuk keluarga kecil atau orang perseorangan. Kata nak sihat kan, jadi boleh masak dalam kuantiti kecil. Kecil kecil pun muat 1 ekor ayam tau tanpa dipotong kecil.

Nugget pun boleh sumbat 1kg terus. Jimat masa

Senang dibuka dan tutup.

Mudah kan pelbagai masakan

Muat 1 ekor ayam tanpa potong

1 tips orang perseorangan adalah anda boleh masak terus 1 ekor ayam dan makan bersama rakan atau keluarga untuk habiskan 1 ekor terus. Atau anda boleh makan ikut pecahan keperluan badan anda setiap plan makan anda. Dan selebihnya jangan khuatir boleh simpan dalam peti sejuk bahagian freezer tahan lebih 1 bulan. Atau dalam peti dingin selama beberapa minggu. Jika perlu untuk dimakan, hanya keluarkan dan panaskan sekejap tanpa ambil masa yang lama.
Cantik warna moden hijau mint


Bagi anda yang perlu dan sangat mementingkan kesihatan, boleh hubungi saya untuk dapatkan gajet canggih ini untuk dapur comel anda.

Monday, 29 October 2018

Duk Rumah atau Teruskan Kerja?

Assalamualaikum w.b.t,

Untuk tahun 2018 memang rasanya saya tak begitu aktif dan tekankan hal bisnes dan perniagaan yang sedia ada saya jalankan. Saya lebih senyap dan buat apa yang masuk sahaja. Orang kata tak ada usaha lebih atau mencari lebih, ikut aliran sahaja. Jika ada pelanggan yang order, urusan akan berjalan seperti biasa. Jika tiada, makan tiadalah.

Rupanya hidup begini lebih tenang dan tidak ada banyak masalah.

Saya lebih fokus hal kerja dan bila di rumah, masih ada urusan kerja yang ringan-ringan dilakukan.
Bila di tempat kerja memang fokus hal kerja dan ada juga fikiran melayang ke rumah teringat rumah dan keluarga. Itu biasalah kan.
Sama juga bila di rumah, saya uruskan apa yang ada depan mata, cuba jadi isteri, ibu yang baik untuk keluarga. Kerja rumah biasa yang mudah tapi perlu perhatian dilakukan dengan baik walau tak sempurna mana. Sekadar yang saya mampu.

Tugas masak, basuh pakaian, kemas rumah dan jaga anak-anak yang sedang nak membesar, mengajar mereka membaca dan buat latihan matematik, ajar speaking sikit-sikit jadi semakin baik. Hidup lebih tenang tau.
Kurang pergaduahan dengan suami sebab kebiasaan jika saya aktif bisnes, kat tangan memang tak jauh dari telefon dan biasanya fokus ke situ. Jadi banyak kerja rumah tertangguh dan akan bangkitkan kemarahan ahli keluarga.

Bila hidup begini, ia jadi lebih tenang. Anak-anak dan suami pun rasa mereka lebih terurus bila saya boleh masakan mereka makanan untuk dimakan, susun pakaian bersih mereka untuk dipakai, kemas rumah bersama-sama. Hubungan kami jadi lebih erat.

Itulah katanya bila kita kembali kepada fitrah, hidup mengikut suruhanNya. Rumahku Syurgaku.

Berbalik kepada urusan kerja, masih nak teruskan kerja?
Setakat ini tiada apa sangat yang menekan di tempat kerja, terkejar-kejar dan dikejar itu biasa, kita juga mengejar orang untuk jalankan tugas mereka, jadi tiada apa hal  sangat.

(Entri ini telah ditulis beberapa bulan yang lalu. Jika tak silap tarikhnya adalah 19.8.2018 tetapi saya baru saja poskan sebagai publish)
Begitu cantik susunan yang Allah dah aturkan kepada kita, tinggal kita sendiri saja untuk berfikir dan menghayatinya.
Alhamdulillah.

Friday, 26 October 2018

Badan Mengecil di Usia 36 Tahun

Assalamualaikum dan selamat pagi

Beberapa bulan yang lepas, awal tahun mungkin
Lama sangat dah

Ada staff vietnam hadiahkan seluar best ini (tebal dan selesa dipakai)
Dalam hati, dia ni perli aku ke
Mana la muat kan

Ada bagitau adik adik kandung dan adik adik sekerja
Semua pelawa diri nak ke dia orang
Mana bolehkan, orang bagi kita

Balik rumah try pakai memang sampai peha saja tak lepas ke atas
Gantung saja dalam bilik tanpa niat apa apa

Awal Oktober hari tu saja nak try semula
Lepas diet sihat agak 1 bulan la istiqomah
Dah turun kilo beberapa kg dan lemak beberapa %
Pakai lagi
Allahuakbar happy tatau nak kata

Bagitau suami jer, tapi dia wat wat tak dengar jer

Semalam bagitau staff yang hadiahkan tu, seluar dia bagi dah muat pakai
Katanya nanti dia balik Vietnam, dia nak belikan lagi
Auwww aduh seluarnya seksi fit
Pakai di rumah sajalah
Memang selesa wat tido

Itu le nak cite panjang lebar nya

Tapi bila kita kuat dan yakin diri boleh
Orang sekeliling pun terikut
Kesan paling besar orang sebelah ni haaa
Dah bunyi bunyi dia nak turun 10kg ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ
Nak start diet laa

Ha ha ha


Sunday, 19 August 2018

Pencuci Muka Artistrty Youth Extend

Assalamualaikum w.b.t,

Ini tahun ke 3 sejak 2016 saya join bisnes Amway sebagai ahli, memang niat untuk guna produk saja. Tapi naluri saya memang minat berniaga dan membantu lengkapkan kehidupan orang lain dan bantu selesaikan permasalahan sekeliling. Jadi secara tak langsung bisnes itu terjadi sendiri bila kita secara langsung dan tak langsung berkongsi cerita mengenai produk.

Saya nak bagitahu di sini bahawa pencucui muka Youth Extend ini menjimatkan, setiap kali guna perlu sedikit saja. Lepas menggunakannya kita tidak akan rasa muka kita kering malah ia melembapkan kulit.

Kebiasaaan saya pakai 2 @ 3 kali 1 hari iaitu masa bangun pagi, semasa tengahari masa basuh muka untuk solat Zuhur dan malamnya sebelum tidur.

Memang tahan lama 1 botol ini

Botol Baru kanan dan kiri botol lama 
Pencuci ini sesuai untuk kulit muka orang yang dah 30an tetapi untuk kekalkan keremajaan kulit dan nampak muda, sebab itu namanya youth extend. Bau wangi, Saya sangat sukakanya.

Setakat ini itu saja dulu nak caerita, jika ada penambahan saya akan kemaskin di sini semula atau buka entri baru.




Sunday, 12 August 2018

Resepi Mudah Ayam Goreng Sedap

Assalamualaikum w.b.t,

Resepi ayam goreng mudah pun ada yang minta juga kan, biasalah kalau goreng ayam mesti letak garam kunyit. Itu normal.

Tapi ayam kali ini kita tambah cili serbuk dan sos tiram. Lumurkan bagi sebati. Perap dalam setengah jam dan goreng. Saya goreng dalam Air Fryer, setkan sushu 175 darjah celsius dan masa 14 minit. Insha Allah masa rata

Inilah hasilnya

Ada masa lain kalau bosan resepi sama, cuba tambah sedikit madu dan sos cili, rasanya akan lebih mengancam.
Cubalah!

Saturday, 11 August 2018

KENANGAN AKAN KEKAL SEBAGAI KENANGAN

Assalamualaikum w.b.t,

Dah lama sangat tak menulis di sini
Dah lama sangat tak berkongsi

Hari ini rasa sangat semangat dan ada sesuatu yang saya nak catat sebagai kenangan di masa depan. Sebenarnya ia dah jadi kenangan di masa ini, kisah masa lalu.
Kebetulan ada penolong pengurus baru masuk, kebiasaaan orang baru akan minta apa yang tiada dan sepatutnya ada dalam rekod. Jadi dia minta semua pekerja bagi kebenaran kepada pihak syarikat untuk menyimpan segala data peribadi dan nak kan sijil tertinggi pelajaran. Benda ini jika ikut akta adalah perlu sejak 2010 lagi tapi tiada siapa yak laksanakan di sini.

Maka kita pun berusaha sedaya upaya cari balik apa yang dah lepas 13 tahun dulu, dalam proses pencarian tersebut, terjumpa pelbagai kenangan lama  yang saya nak kongsikan di sini. Ia sangat tersentuh dan menyentuh jiwa saya sendiri dan  mungkin sahabat-sahabat saya yang sama sama lalui dan ada dalam kenangan tersebut.
Zaman belajar du UKM dan zaman mula-mula mulakan dunia pekerjaan. Semua itu dah jadi kenangan yang indah untuk dikenang. Dan ia akan kekal sebagai kenangan





Tuesday, 29 May 2018

Baiki Kereta Raya

Assalamualaikum w.b.t,

Minggu lepas Alarm kereta buat hal
Dia bunyi taknak stop setiap kali buka pintu dan start enjin
Singgah bengkel SATO
Dia off kan dan matikan terus sistem alarm
Kalau nak tukar baru RM280 katanya
Dia berkongsi ramai yang naik SAGA ada masalah yang sama
Servis dia untuk matikan sistem FREE saja
Saya tak dikenakan bayaran 1 sen pun
Terima kasih

Siap saya tanya jika tinted kereta berapa kos
RM250 saja sejam siap
Oh, kat bengkel di hentian kajang pomen mau RM450, sejam juga siap
Memang saya tahu harga dan kualiti berbeza, kat Kelantan ada yang tinted RM40, RM60 pun ๐Ÿ˜…

Sabtu lepas Aircond kereta buat hal
Dia kadang sejuk
Kadang hanya keluar angin saja tak rasa sejuk langsung walaupun hari hujan
Bayangkan kalau tengah memandu dalam keadaan hujan dan dia tak berfungsi
Jika kita seorang mungkin OK
Tapi jika dengan anak-anak? Dengan baby kita lagi?
Dah la cuaca memang tak menentu

Petang semalam, asap putih keluar dari bawah kereta sedang kita tengah memandu waktu peak hour (jam 6 lebih)
Terus ke tepi dan cari bengkel terdekat

Buka bonet depan tengok tangki air kering
Isi dulu dengan stok air dalam kereta
Biarkan kereta sejuk dulu dan berjalan kaki ke bengkel tedekat
Tanya pomen di SATO juga kebetulannya
Bagitau yang ekon tak sejuk dan kua asap bawah kete
Dia nak tengok kereta dulu baru boleh komen
Tak apa lah. Katanya esok kedai dia buka
Jadi esok saja kita datang

Sambung pandu kereta dalam keadaan berjaga-jaga untuk berbuka puasa di luar dan sambung shopping baju Raya
Alhamdulillah OK dan selamat

Karpet baru (kita ambil yang tebal RM140)

Pomen curah air dulu nak tengok apa masalah

Pagi ini buka bonet depan dan tengok air dalam tangki kering lagi
Panaskan enjin dan periksa aircond, OK sejuk
Bawa kereta ke SATO dekat rumah dan pomen tengokkan
Kena tukar motor kipas Ekon sebab tak berfungsi dah
Ok lah kita simpan niat nak tinted
Kita baiki dulu yang perlu sekali tukar karpet baru untuk SAGA ๐Ÿคฃ

Kereta pun nak RAYA
Ada hati betulkan dia ๐Ÿ˜ฃ

Sekian cerita saya sekadar coretan untuk rujukan sendiri.

Kos baiki RM350 waranti 3 bulan untuk motor kipas.

Tuesday, 22 May 2018

Kena Saman Parking RM10

Assalamualaikum w.b.t,

Biasa lah kadang kala kita sebagai manusia alpa dan cuai. Ada ke jam 10 sebenarnya 9.45pagi dianggap jam 9 pagi. Itulah bila dalam kepala banyak mikir atau merancang banyak benda, sepatut gores jam 10 @ 9.45pagi, tergores 9 saja. 

Disebabkan kecuaian begini kena saman RM10, kira melayanglah duit saman itu tanpa budi bicara.


Nak kata pihak MPKJ kejam pun mungkin tak boelh sebab mereka hanya jalankan tugas sebagai penyaman sahaja. Yang bersalah adalah mereka yang keluarkan arahan dan undang-undang begini dan diri sendiri yang cuai.

Sebenarnya ini memang kali pertama kena, nasib baik dekat pula dengan MPKJ untuk bayaran.

Yang kedua kena adalah semasa saya ke Klinik Kesihatan di Bandar Baru Bangi, memang terlupa langsung untuk letak kupon parking sebab kita parking di kawasan tempat letak kereta yang luas.
Sangat tak sangka memang ada mereka yang bertugas di kawasan ini dan pada masa saya letakkan kereta. Sebenarnya kata  adik yang berada di kedai berdekatan, memang selalu sangatlah pihak berkuasa yang datng ronda terutama masa pagi begitu. Jadi tak lengahkan masa, saya terus ke pejabat MPKJ untuk bayar saman lagi RM10.

Sekian dulu coretan kali ini, diharapkan yang kupon untuk letak kereta dihapuskan di kawasan BAndar Baru Bandi dan berdekatannya.  

Monday, 21 May 2018

Pelanggan Kedaionlinecikroki Egnius dan Maajun Gamat

Assalamualaikum w. b.t,

Terima kasih kepada pelanggan saya dari page atau blog ini atau mana- mana sumber kedai yang saya iklan. Yang telah membeli produk Egnius 6 botol dan ada pelanggan yang beli 2 botol dan ada juga beli Maajun Gamat 1 botol.




Saya juga telah kemaskini status di Whatsapp supaya lebih ramai yang tahu akan kewujudan produk ini dan masih ada produk untuk dibeli dari saya.
Sebab ramai yang tidak tahu bahawa Egnius dan produk lain seperti Bidadari, Madu amazing, Nu clonz dan lain-lain masih ada.

Jadi jika anda salah seorang dari mereka yang sedang tercari-cari produk jualan saya. Jangan segan silu untuk hubungi saya melalui mana- mana saluran yang ada, rujuk tepi kanan blog ini.

Sekian. 

Sunday, 20 May 2018

Beli Belah Pakaian Raya 2018

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah sesi pilihanraya yang ke 14 sudah selamat dan selesai sepenuhnya pada 9 Mei yang lalu. Saya masih mengundi di kampung halaman kerana tak tukar alamat. Jadi kena balik kampung. Sama seperti suami juga. Redah jem di jalanraya itu adalah normal untuk balik ke negeri serambi Mekah.

Saya sambung cuti selama seminggu terus memandangkan kita umat Islam akan menyambut puasa dalam beberapa hari selepas mengundi dan juga sekolah agama anak- anak saya bercuti selama 2 hari iaitu hari pertama puasa dan kedua puasa. Jadi peluang untuk berada di kampung lebih lama.

Ok, cerita kita adalah tentang beli belah pakaian raya 2018. Bukan pasal puasa atau pilihanraya. Terselit sedikit cerita lain.

Memandangkan saya berada di kampung, maka peluang untuk saya keluar ke pasaraya berdekatan saja. Sebenarnya menunggu adik saya bawa ke kedai kedai tapi dia pun sibuk ada urusan lain. Maka saya terpaksa keluar sendiri dengan anak-anak.

Seperti apabila berada di sini (bandar), kedai eco adalah kedai kesukaan anak-anak kerana banyak mainan dan barang makanan yang boleh dibeli dengan harga RM2 sahaja setiap item. Campur GST RM2.12. Sebelum beli belah pakaian raya, kami joli di kedai eco dulu di bandar Kubang Kerian.
 Kemudian masuk pasaraya ekonomi, memang lubuk pakaian.  Dapatlah belikan baju t-shirt berkolar dan seluar slack, sebab anak sulung tak suka jeans. Anak kedua jenis tak kisah. Tak ada memilih.

Kami lanjut ke kedai-kedai sebelahnya, banyak jual pakaian raya, sempatlah sambar 2 pasang baju raya untuk saya sendiri. Sebab menariknya harga tak sampai 100 ringgit. Itu yang buatkan saya tertarik. Ini kerana saya tinjau di bandar saya duduk tiada bawah 100 semuanya 129, 159, 179 dan ke atas lagilah.
Memang puas hati dapat beli terus.
Sebelum balik, kami beli terus selipar raya untuk anak-anak dan untuk poksu sekali.

Esoknya kami keluar lagi ke Kota Bharu untuk beli baju anak-anak.dan tudung untuk saya. Alhamdulillah dipermudahkan. Sekejap saja masuk kedai dan pilih-pilih terus bayar. Sebelum balik kami ke Pasar Siti Khadijah  untuk beli cendol, buah kabon dan lokcong
 Sebenarnya mak yang kirim sebagai manisan untuk berbuka puasa nanti.

Sekian dulu cerita beli belah pakaian raya 2018.

Ditulis sebagai kenangan sendiri dan dilampirkan gambar-gambar sebagai ingatan.

Ngam sepasang, masuk pula warna seluar dan belang baju

Baju BB Amin

Baju beli di Pasaraya Pantai Timur

Minta dia cuba tapi susahnya dia

Antara barangan yang dibeli

Baju sama untuk abang dan adik

Friday, 18 May 2018

KORDIAL DELIMA DAN KURMA BADAM UNTUK RAMADAN

Assalamualaikum w.b.t,

Belian produk di kedai sendiri

Cerita beberapa hari lepas
Beranikan diri untuk keluar sendiri dengan anak-anak
Memang tujuan utama nak beli Kurma Badam tapi sampai kedai katanya habis terus bila stok sampai Sabtu lepas.
Kuat betul penangan nak Puasa.

Dah kurma tiada. Kurma biasa pun habis.
Bedak CF nak beli pun habis warna medium light yang memang jenis kulit pan asia. Yang ada warna cerah sangat dan gelap sangat saja.

Maka kita beli saja barang-barang lain
Biskut sandwich tu sedap sangat
Anak anak yang teringin nak cuba. Masa tengok dalam katalog pun, mereka dah terliur.
Ada 3 perisa dalam 1 kotak, coklat, vanilla dan hazelnut

Pertama kali beli air delima, kordial
Anak anak suka
Balik saja terus minta buatkan air
Hari Esoknya minta buat lagi

Barang lain tu memang stok belian untuk kegunaan harian
Yang seronok beli barang kat kedai ini, dapat balik pulangan dalam bentuk BONUS ke akaun kita
Kalau beli pasaraya lain memang ucapan TQ sajalah kan
Itu pun di resit, jarang keluar ucapan itu dari mulut juru bayar di kaunter.

Jika ada di antara anda nak tahu bagaimana cara atau nak jadikan kedai ini kedai anda juga dan dapatkan pulangan berupa bonus. Boleh hubungi kita ya.

Sekian ☺☺☺

Sunday, 6 May 2018

Daifnya kita sebagai Manusia

Assalamualaikum dan salam hujung minggu,

Kata Ustaz, "Kita boleh memperuntukkan begitu banyak masa dalam mencari rezeki dan kita memperoleh apa yang kita mahukan namun apakah kita terfikir sejauh mana hubungan kita dengan Allah apabila sedikit pun kita tidak direzekikan meski 5 atau 10 minit untuk membaca al-Quran. Tanyalah pada diri, apakah aku ini orang yang berTAQWA atau MUNAFIK?"

Allahuakbar daifnya kita sebagai gamba Dia di muka bumi ini

Tuesday, 27 February 2018

Motivasi Diri dalam Kehidupan

Assalamualaikum w.b.t,

9 Pelajaran Hidup yang Penting
1. Kadang kita kecewa bila gagal, tapi terimalah hakikatnya
2.Memang sakit bila tahu orang anti atau fikir buruk tentang kita, tapi ambil tempoh bertenang, tak luak sesen pon, jaga emosi kita baik-baik. Doakan mereka yang baik-baik saja
3. Memang setuju sangat ๐Ÿ’ช๐Ÿ‘
4.Kadang kesian menyebabkan kita terima segala, tapi ingat kena bertegas, ini hidup kita
5. BETUL. Tapi dah 24hb dah nim, lagi 4 hari habis bulan, tercapaikah target Februari? ๐Ÿค”
6. Kadang kita simpan dalam hati, tak kan selesai. Tapi cuba luahkan, in shaa Allah memang boleh selesai baik-baik ๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช
7. Setuju juga walaupun kadang berat nak suaikan diri
8.Paling nak kena jauhkan, buang mereka jauh-jauh, jaga hidup kita dan orang positif kita, jauhkan yang negatif, langsung tak beri untung beb ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜
9.Sungguh! Bukan saja gembirakan kita tapi pada orang yang terima.
Percayalah ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

Motivasi Diri

Saturday, 24 February 2018

Menjemput Rezeki dengan Amalan

CARA MENGUNDANG REZEKI ALLAH

+ Ada yang mengetuk pintu langit dengan cara setiap pagi memberi 40 nasi bungkus untuk orang miskin. Rutin dia lakukan.

+ Ada yang mengundang rezeki dengan cara mencium tangan ibunya lalu minta didoakan.

+ Ada yang mengundang rezeki, setiap minggu dia mendatangi anak-anak yatim, mengusap kepala mereka, membelikan sesuatu untuk keperluan mereka sebagaimana diajarkan Nabi SAW.

+ Ada yang mengundang rezeki, setiap pagi keluar ke tempat kerja dia rutin bersedekah kepada siapa saja.

+ Ada yang mengundang rezeki, tiap malam jumaat dia membahagi makanan kepada orang² yang tidur di jalanan. Doanya tembus ke langit!

+ Ada yang mengundang rezeki, setiap kali setelah solat subuh dia tidak tidur. Dia beristighfar 100 kali dan bertadarrus Al-quran hingga terbit fajar, lalu menatap langit langsung dan mengangkat tangan. Doanya tembus langsung kepada Tuhannya.

+ Ada yang mengundang rezeki, setiap Jumaat profit hasil jualannya 100% disedekahkan. 

+ Ada yang mengundang rezeki, tiap bulan 20% dari total pendapatannya disedekahkan. Dia yakin Tuhan-nya MAHA KAYA.

+ Ada yang mengundang rezeki, seminggu sekali tengah malam didatangi rumah orang miskin. Dia angkat/pikul sendiri makanan untuk mereka.

+ Ada yang mengundang rezeki, tiap Jumaat dia tidak mahu dibayar upah untuk khidmatnya yang diberikan ke orang lain. Tiap titik keringatnya penuh pahala.

+ Ada yang mengundang rezeki dengan memperbaiki jadual solat 5 waktunya berjamaah di masjid dan Allah pun memudahkan segala urusannya.

+ Ada yang mengundang rezeki, tiap pagi dia solat dhuha & berdoa, ketika orang lain sudah sibuk dia memilih menghadap langsung ke Penciptanya.

+ Ada yang mengundang rezeki tiap 1/4 malam bangun solat tahajud berbisik pada bumi dan terdengar di langit. Allah redha, hidupnya pun berkat.

+ Ada yg mengundang rezeki dengan cara menanam pkok agar semua makhluk bumi boleh menikmati oksigen.

*REZEKIMU BUKAN DATANG DARI BOSSMU ATAU PELANGGANMU, TAPI REZEKIMU DATANG DARI ALLAH S.W T.*

Tapi dari ALLAH swt.

Jemputlah rezeki datang dengan cara-cara yang Allah Redhai.

(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)

Monday, 5 February 2018

Maharani Jamu Mujarab?

Assalamualaikum w.b.t,

Dah lama terdengar dan mengetahui dengan Maharani ubat muharab untuk wanita dan lelaki, tetapi ia lebih khusus dan terkenal di kalangan kaum  wanita. Tetiba baru teringin nak cuba setelah beranak yang ke-3. Sebab utama sebab sakit tapak kaki, sakit lutu, macam sendi. Dah rupa orang tua. Kira lepas habis pantang dan duduk sendiri, buat kerja-kerja rumah menajdikan lebih sakit sendi. Maka ini masa dan ruang yang terbaik untuk mencuba.

Banyak kelebihan Maharani, saya akan kupas kemudian, atau anda boleh google dan baca sendiri dari maklumat yang berlambak di google.

Maharani ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Hari ke3 makan ini
So far so good
Alhamdulillah

Did You Know?
Beijing TRT was founded in the year 1669 and was appointed as the sole supplier of medicinal herbs to the royal court of the Qing Dynasty.

It is now one of the largest producers of traditional Chinese medicine.

Nak beli boleh hubungi 010-9336935


#SHOMProduct  #SHOMHealth  #HaiOMyChoiceForLife  #SHOMKnowledge  #DIdYouKnow  #Maharani  #TeZhiBaiFengWan

Thursday, 1 February 2018

Zikir Penenang

Assalamualaikum w.b.t,

Alhamdulillah, bila berada di rumah bersama bb Amin (nama panggilan bayi baru saya), nama sebenarnya Muhammad Amin Harris. Saya gelarkan bb Amin, untuk mudah panggilan dan biasakan dia dengan kami, tak lekang saya akan putarkan zikir penenang ini dari you tube.


Alhamdulillah bukan saja bayi, malah kita yang dewasa pun akan lebih tenang dan aman.
Semoga zikir ini sentiasa melekat di hati kita. Amalkan selalu.

Saturday, 27 January 2018

Peria Goreng Telur Mudah Rupanya

Assalamualaikum w.b.t,

Mood masak masih ON, jadi kita layankan saja.
Kita pilih menu yang sihat, peria goreng telur. Katanya peria ini elok untuk cuci darah kotor dalam tubuh, elok juga untuk pengidap diabetes.

Lauk sampingan adalah udang goreng kunyit, letak bawang besar-potong bulat-bulat. Sebagai penambah selera.
Semasa dalam tempoh berpantang lagi, memang sangat terliur dengan udang. Dah habis pantang, apa lagi, kita kerjakan ia lah kan. Sedap.

Peria goreng telur sangat mudah sebenarnya.
Tapi sebelum dimasak , perlu rendam dengan air garam terlebih dahulu untuk hilangkan pahitnya.
Cara masak peria sangat mudah dan tak perlu banyak bahan pun, cukup ada bawang putih bawang merah dan sedikit halia. Kalau nak guna bawang putih saja pun dah cukup. 
Tumbuh dulu awas dan tumis, masukkan air jika perlu dan taruh peria yang terlebih dulu ditos air garam tadi. Kacau rata. Lepas itu tuang telur 1 biji dan kacau biar melekat dengan peria.


Semudah itu saja. Dah siap pun peria goreng telur. Boleh dimakan dengan nasi panas-panas. Ada lauk ini pun dah cukup.


Peria yang dah dipotong, direndam air garam terlebih dahulu.

Sekian dulu, resepi ringkas dari saya. Sejak pandai makan peria, kalau hari-hari makan peria begini pun tak apa.

Thursday, 25 January 2018

Mencari Pendapatan Sampingan?

Assalamualaikum w.b.t,

Saya nak kongsikan peluang perniagaan yang bagus untuk anda tak kira apa status anda.
Jom loyal pada produk yang boleh bagi kita pulangan๐Ÿ’ฐ๐Ÿ’ฐ๐Ÿ’ฐ yang banyak. Boleh bagi kita pendapatan PASIF๐Ÿ’– . Boleh bagi kita 14 lapis pendapatan.

Ada lebih dari 600 barang2. Semua ada.
๐Ÿ’–Barang2 rumah. Banyak. rumah kita lubuk duit.
๐Ÿ’–Barang2 kegunaan kereta. Ada 6. Kereta kita lubuk duit.
๐Ÿ’–Barang2 kegunaan peribadi. Banyak. Diri kita lubuk duit. Untuk muka saja pun ada 16 barang.

๐ŸŒนMuka kita lubuk duit.๐ŸŒน

1. Cuci muka
2. Toner
3. Mosturizer
4. Mask
5. Scrub
6.Foundation
7. Bedak
8. Lipstick
9. Eye shadow
10.maskara
11. Eyeliner
12. Blusher
13. Lip liner
14. Make up remover
15. Eye/lip make up remover
16. Kapas muka

Semua ni pakai dan buang hari-hari.
Selama ni guna brand X, dapat apa? Bila orang puji kita, tanya kita guna apa, kita rekemen dapat apa? Tak dapat apa-apa pulangan wang kan.
Bila beli brand X punya, rasa macam jimat sebab masa beli tu mungkin murah. Tapi jika jimat mana duitnya?

Jom loyal pada produk yang bagi kita pulangan ๐Ÿ’ฐ๐Ÿ’ฐ๐Ÿ’ฐyang banyakk๐Ÿ’–๐Ÿ’–

๐ŸŽฏJom belajar dan buat betul-betul๐ŸŽฏ

Boleh hubungi saya untuk tahu lebih lanjut.

Saturday, 20 January 2018

Rutin Baru (Anak Baru)

Assalamualaikum w.b.t,

Entri ini ditulis pada 17hb Januari 2018.

Bermulalah rutin baru sejak semalam, apabila saya dah mula bekerja semula.Sekejap sahaja cuti 60 hari yang diberi oleh syarikat habis. Sungguh pantas masa berlalu kan. Jadi saya coretkan di sini sebagai pengalaman ibu anak 3.

Balik dari kerja bergegas masuk dapur. Lauk basah memang awal-awal dah letak peti bawah, supaya tak beku dan ambil masa yang lama untuk defrost. Masak secepat dan seringkas yang mungkin. Biasa saya dah rancang untuk masak apa dengan bertanya suami dan anak-anak, dan bergantung pada lauk apa yang ada dalam stok kami untuk menu yang dimasak.

Dah ambil anak dari Pasti yang berumur 6 tahun, kena layan kerenah dia pula. semakin banyak mulut dan songeh bercerita pasal kejadian d sekolahnya dan apa yang berlaku pada hari tersebut. Kemudian, saya bergegas ambil beg sekolah dan beg pakaian anak di transit, kemudian baru ambil bayi di rumah pengasuh. Memang satu jalan saja, kira berdekatan antara satu sama lain.

Rutin yang lain adalah Basuh baju, kena basuh hari-hari sebab tak nak baju bayi rosak sebab kesan muntah biasa akan sebab kan pakaian mudah bertaik lalat. Lagipun senang diurus jika terus di basuh.
Bila malamnya pula,Kemas buku sekolah anak ikut jadual waktu, sekolah agama untuk paginya dan petang sekolah rendah. Kemas beg anak yang Pasti al hadi, letak baju 2 pasang untuk jagaan petang.
Isi air mineral dalam botol untuk dibekal ke sekolah esoknya. Terus sediakan bahan-bahan untuk bekal esok, kalau nak goreng nasi, pastikan bawang sudah siap ditumbuk dan bahan lain sudah siap dipotong. Tinggal esok nak menggoreng saja, jadi jimat masa di waktu pagi.

Begitulah rutin harian yang sedikit sebanyak memang bertukar sejak ada bayi baru. Keutamaan mestilah untuk dia. Jadual kita pun banyak bergantung pada keadaan dia, waktu tidur, waktu nak menyusu dan waktu nak bermain. Jadi ibu dan bapa harus sedia untuk hadapi sebarang kemungkinan itu.

Mata dah mengantuk dan badan sudah minta rehat, baik saya lelapkan mata dulu sementara bayi sudah tidur, kerana kita tak tahu bila dia akan bangun dan minta nak bermain.

Sekian dulu.

Wednesday, 17 January 2018

Protein untuk Kurus : Shake Me

Assalamualaikum w.b.t,

Pernah dengar nama Shake ME? Produk baru keluaran dari SHOM. Mungkin ada yang dah selalu dengar dan mungkin juga belum, mari sini ita kenalkan nya.





-----------------------

Why Shake Me?
• It serves more than just an ordinary protein drink
• High in protein & dietary fiber
• Multi-source protein formula for wholesome nutrition
• Enriched with vitamins and minerals
• High in Vitamin B12 & Vitamin C
• A good source of Calcium & Magnesium
• Promotes healthy gut
• Enhances energy production for long-lasting vitality
• Formulated with non-genetically modified ingredients
• Instant & easy-to-prepare formula
• A smooth, delicious & satisfying shake
• Only 90 calories per serving
• Low in fat
• Cholesterol-free
• No sugar added
• No preservatives
• No artificial colouring

#shakeNshape #shakeme

Dalam bahasa melayu nya, kenapa Shake Me ni perlu jadi pilihan?
Sebab sangat menggalakkan penghasilan tenaga dan buatkan kita cergas walau tanpa makan banyak.

Dirumus tanpa ramuan yang diubahsuai secara genetik.

Mudah disediakan.

Tekstur yang halus dan licin dengan rasa yang lazat.

Hanya 90 KALORI dalam setiap hidangan Shake Me.

Rendah Lemak.

Tanpa Kolestrol.

Tiada gula tambahan.

Tanpa pengawat dan tanpa pewarna tiruan.

--------------------------

Shake Me minuman protein yang sangat berkhasiat.

Nak tau kenapa protein tu sangat diperlukan oleh tubuh badan manusia?

Protein adalah Makronutrien iaitu sejenis kelas makanan yang diperlukan dalam jumlah yang besar dalam badan manusia. Protein adalah sebatian kedua paling banyak didapati lepas air dalam badan.

Protein sangat penting sebab protein ni yang bentukan struktur asas bagi setiap sel hidup termasuklah Hormon, Enzim, dan Antibodi. Protein jugak sangat penting dalam interaksi Metabolisme.

Dalam badan manusia, protein terlibat dalam banyak proses penting seperti mengawal tahap gula dalam darah, untuk penghadaman makanan, menghalang jangkitan, pengecutan otot, pembekuan darah, Membaiki sel, penghantaran sistem saraf dan banyak lagi.

Sesuai tak Shake Me ni untuk Kanak-Kanak?
Sesuai sangat. Shake Me ni boleh diminum tak kira umur. Orang dewasa boleh, kanak-kanak yang sedang membesar pun digalakkan minum Shake Me.

Shake Me ni terbaik untuk membantu pertumbuhan. Sebab apa tau, sebab Shake Me ada 9 Asid Amino Penting yang tak dapat dihasilkan oleh badan manusia dan hanya dapat diperolehi dari makanan je.

Shake Me membantu dalam membina dan memulihkan sel termasuklah otot, tisu, rambut, kulit, kuku dan lain-lain.

Shake Me Ingredients :
Soy Bean Powder
Isolated Soy Protein
Fructose
Polydextrose
Oat Protein
Whey Protein Powder
L-Carnitine
Fructooligosaccharide
Bamboo Salt
Vanilla Flavour
Xanthan Gam
Vitamin and Mineral Premixed
Sucralose

Storage :
Keep in a cool and dry place away from the sunlight

Direction of Use:
Mix 1 sachet Shake Me into 200ml water.
Avoid using hot water.
Shake well until smooth and consume immediately.

NO PRESERVATIVE
NO SUGAR ADDED
HIGH IN PROTEIN AND DIETRY FIBER
HIGH IN VITAMIN B12 & C
SOURCE OF CALCIUM & MAGNESIUM

Harga Shake Me ni RM 118 Sahaja.
Harga Shake Me Sabah Sarawak RM122.

Sekotak ada 20 Sachet Shake me

Bolehlah hubungi kita untuk dapatkan produk yang bagus seperti ini.

Sekian.