Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Sunday, 13 January 2019

Ubat gigi Glister

Assalamualaikum w. b. t

Bila dah jatuh cinta
Hari hari sampai barangnya
Ubat gigi dan berus gigi saja pun eh

Ajar dan ajak orang guna produk baik saja
Tambah mineral pada gigi dan tak menghakis sekaligus tak jadikan gigi hitam, gigi mereput
Pakai lah 1 tiub tahan 1tahun untuk 1 orang
Amalkan yang baik baik saja
Orang guna sampai mati dan sebarkan kebaikan dari kita bayangkan berpanjangan ilmu dan pahala itu
Nak ke nak
Cakap nak la

Kalau nak mai la hubungi kita dan kita ajarkan cara guna di samping boleh juga jana pendapatan.


Friday, 11 January 2019

Buat Kerana Apa?




Kena tanya diri sendiri
Kenapa buat?
Untuk siapa?

Ada kah kita buat untuk DUIT?
Dengan adanya duit, banyak perkara kita boleh selesaikan
Setuju?

Jika berjaya boleh buat apa saja
Nak beli rumah? 1 rumah 2 rumah
1 kereta 2 kereta
Dengan duit macam macam boleh buat

Semua kemahuan saja
Kalau kita bukan Anak raja, silakan buat

Buat untuk backup
Buat untuk diri sendiri, jadi mesti buat
Buat cara betul
💪💪💪

Tuesday, 1 January 2019

Guna Produk Kedai Sendiri : 2019 Tahun untuk Lebih Bijak

Assalamualaikum w.b.t,

Selamat pagi semua,selamat tahun baru.
Apa kerja kita pada pagi ini? sesudah mengadap Allah yang satu dan buat ibadat kepada Nya, adakah kita sambung tidur, atau buka TV, FB baca berita semasa apa yang berlaku malam tadi dan apa yang berlaku kepada dunia pada pagi ini?
atau
kita memilih untuk menyendiri dan teruskan semangat bekerja untuk mencari lebih lagi. Allah bagi 10 pada kita dan kita berusaha mencari lagi 10. Allah suka akan hambaNya yang berusaha.

Bangun pagi, kebiasaan minum air dulu seteguk kalau tak dapat secawan pun.
Masuk bilik air, kita akan cuci muka dan gosok gigi. Gunakanlah produk kita sendiri, produk dari kedai kita setelah kita jadi ahli. Tak perlu keluar modal besar untuk beli dan guna produk kedai kita nim, sebab memang dah tersedia. Lepas gosok gigi, cuci muka dengan pencuci muka kedai kita juga.

Produk yang kita guna, beli sikit sikit

Glister, Artistry dan Satinique, terselit Amway Home


Lepastu syampu dan guna sabun mandian,gunalah produk kita juga. dah 5 produk pagi ini iaitu
1-Berus gigi Glister
2-Ubat Gigi Glister
3-Pencuci Muka Artistry
4-Syampu Satinique
5-Sabun G&H






Malah lebih dari 5 produk sebab ada cecair kumur mulut glister, mouth wash glister,
Dah siap mandi kita memang akan sapu roll on G&H, produk kita juga. Kemudian sapu muka dengan bedak CF Atistry. Cushion Foundation. Sebelum itu memang akan pakai toner, krim muka lah.malah setiap pagi memang lebih dari 10 produk amway (kedai kita) boleh gunapakai.

Dan bukan guna sekadar duit poket hangus setiap bulan camtu saja pada semua produk ini
 tapi kita boleh dapat bonus pada setiap tengah bulan. Caranya:

Nanti saya ajar dalam entri berikutnya. Kalauyang berminat nak tahu cara dan nak dapatkan duit atau income tambahan daripada produk yang saya katakan nim, boleh hubungi saya segera dan saya akan tunjuk cara, mudah ke mudah. Sangat mudah!

Berubahlah ke arah lebih bijak demi kehidupan kita dan keluarga kita. Jadilah pengguna bijak selamanya.




Sunday, 30 December 2018

Kurus Tak Bermakna Sihat Dalaman

Assalamualaikum w.b.t,

Gambar sekadar hiasan


Kurus tak bermakna sihat dalaman tau
Ada seorang kakak kenalan kita tu dia kalau kita tengok slim mlim comel dah
Dan katanya dia tak pernah gemuk pun
Tapi sejak umur 30an dia dah kena ambil ubat doktor sebab kolestrol tinggi
Tuan puan dan adik kakak tau ke apa tu?
Maknanya bacaan kolestrol tinggi dalam darah
Lemak dalam saluran darah,  yang kita tak nampak secara fizikal

Sekarang kakak kita tu umur nak cecah 50 tahun
1 bulan saja dia jaga makan dan diet nutrisi, dia buat pemeriksaan doktor semula, doktor terkejut dan kurangkan dos ubat kepada sedikit
Ini sebab bacaan kolestrolnya dah turun

Bukan nak menakutkan semua tapi inilah realiti hidup
Pentingkan kesihatan, jaga makan wahai pembaca sekalian
Buatlah pemeriksaan doktor secara berkala
Jangan terpedaya dengan perkataan gemuk itu ohsem lah
Bam bam itu comey lah
Kalau yang kurus boleh kena kolestrol tinggi, agak agak yang montel cam mana?

Saya pun suka buat pemeriksaan doktor secara berkala sebab nak tahu tahap kesihatan diri sendiri.
Pernah juga nak melebihi limit, masa ada anak 2 orang
Sampai doktor pesan, awak kalau tak jaga makan sikit lagi memang akan bergantung pada ubat doktor
Jadi? Sendiri mahu ingat dan insaf untuk jaga apa yang dimakan.
Kita adalah apa yang kita makan dan apa yang kita taknak makan

Setuju?


Sekian bebelan wan rokiah petang hari Ahad yang tenang ini. Terima kasih Allah. Terima kasih semua.

Terus Berusaha

Assalamualaikum w.b.t,

Hidup ini bukan sekadar untuk menangis dan menangis
Tapi berusahalah

Take action
Step no 1 must start

Anak anak kecil tak pernah berhenti mengalah
Bermain dan bermain
Mencuba setiap perkara baru setiap hari dan masa
Jadi kenapa kita dewasa nak menangis dan meratap
Hidup ini indah, carilah keindahan itu

Selamat pagi dan salam keceriaan
https://www.instagram.com/p/Br1E9yzg5yk/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1k2bhsap9powh


Mama dan anak anak soleh mama

Bakar Ayam Sekor dalam NOXXA @ Philips

Assalamulaikum w.b.t,

Saya teringat-ingat akan bau ayam bakar semasa kelas Bangi, mereka tunjuk demo menggunakan Air Fryer yang sedang offer sekarang, yang lebih kecil molek berwarna Green Mint dan sememangnya keluaran Philips juga, Ini salah satu barangan jualan saya. Jadi tanpa biarkan bau itu terus menghantui, saya ambil keputusan untuk beli seekor ayam,1 bii lemon dan cuba buat juga.



Resepinya Mudah
1 ekor ayam, tak perlu potong
1 biji lemon
Bawang putih
Lada hitam
Garam

saya tambah sedikit madu

Cara-caranya:
Tumbuk  bawang dengan garam sampai lumat, lada hitam memang saya dah ada yang siap sedia tumbuk, jadi perlu tambahkan saja, letak 2sudu madu dan perah lemon.
Ambil pes tadi lumur pada ayam yang dah siap sedia dicuci bersih. Saya perap 1 malam dan esoknya baru masukkan dalam Air Fryer.
Saya guna Air Fryer Philips Saiz XL, suhu 200C selama 10minit. Bagi ia garing diluar.
Kemudian saya pindahkan ke dalam Bread Maker Noxxa merangkap Oven yang boleh Broil ayam sebab saya nak ada jus yang keluar dari pes dan ayam itu sendiri. Saya biarkan lebih kurang 20-30minit. Bila masak, biarkan sejuk sekejap dan potong dengan gunting, memang rapuh sampai ke tulang. Sedap.

Seekor ayam tu boleh dimakan habis oleh beberapa orang saja, saiz ayam sederhana, 1kg lebih tapi tak sampai 1.5kg. Kebetulan masa ayam masak, ada tetamu cilik sampai rumah dan menjadi rezeki untuk menjamu mereka. Alhamdulillah.

Kalau ada yang berminat nak dapatkan Bread Maxer 3in 1 Noxxa atau Air Fryer Philips atau keduanya2, boleh hubungi saya segera ya.

Thursday, 20 December 2018

Ke Nursery Hujung Minggu

Assalamualaikum w.b.t,

Tengah ada mood dan kerajinan untuk menanam eh membeli tanaman untuk banyakkan oksigen di rumah. Sebenarnya timbul kesedaran dah lama dan pernah beli pokok hidup dari IKEA tapi tak bertahan lama, mati semuanya. Padahal pokok yang dibeli itu adalah pokok paling mudah penjagaan dan ikut pengalaman orang pandai soal cucuk tanam ini, benda ini tahan lama walaupun tak dijaga.

Kebetulan cuti hujung minggu lepas berjalan dengan anak-anak, musim cuti biasanya tak boleh lama melepak di rumah, tahap tekanan akan bertambah menjadi lebih tinggi, ada baiknya kita cari ruang dan masa untuk lari keluar sebentar. Dalam perjalanan balik kami singgah sebentar ke tapak semaian Bumi best yang sangat dekat dengan rumah.

Tengok-tengok dan jiwa memang dari dulu tertarik akan pokok ini. Jadi beli 2pohon dalam 1 pasu iaitu pokok lidah jin serta 1 pohon lain iaitu pokok lidah biawak. Secara lanjut pembelian dan jenis pokok adalah seperti di bawah:
Harga Pokok lidah jin 2 pohon RM40
Pasu sederhana besar dan bercorak RM22 dapat RM20
Tanah 1 beg RM2. 50 dapat RM2 , sebab nak kena tambah tanah ke dalam pasu ini
Pokok lidah biawak RM15
Jumlah semua dalam RM77



kena tambah tanah dalam pasu

Sedang elok masuk dalam pasu


sebelum balik, mata intai lagi susunan pasu yang cantik
Untuk pokok lidah biawak, kita dah ada pasu dari IKEA yang pokoknya dah mati dulu, jadi boleh masukkan sebagai ganti saja. Anak-anak pun sebenarnya teruja dan saya dah amanatkan kepada anak sulung untuk menjada pokok ini dengan baik. Semoga kekal lama dan beranak pinak lah pokok.

Thursday, 8 November 2018

Kuali Moden Tanpa Minyak:Air Fryer Philips

Assalamualaikum w. b. t,

Untuk hidup sihat memang kita perlu kurangkan minyak dalam pemakanan kita.
Salah satu cara mudah dan moden adalah tukar perkakas dapur kita dari kuali biasa kepada air fryer atau kuali ajaib yang tak perlukan setitik minyak pun. Malah makanan kita sendiri yang akan hasilkan minyak dari proses pengorengan secara sihat ini.

Amway ada keluarkan air fryer yang baru di mana saiznya lebih kecil dan comel. Sangat sesuai untuk keluarga kecil atau orang perseorangan. Kata nak sihat kan, jadi boleh masak dalam kuantiti kecil. Kecil kecil pun muat 1 ekor ayam tau tanpa dipotong kecil.

Nugget pun boleh sumbat 1kg terus. Jimat masa

Senang dibuka dan tutup.

Mudah kan pelbagai masakan

Muat 1 ekor ayam tanpa potong

1 tips orang perseorangan adalah anda boleh masak terus 1 ekor ayam dan makan bersama rakan atau keluarga untuk habiskan 1 ekor terus. Atau anda boleh makan ikut pecahan keperluan badan anda setiap plan makan anda. Dan selebihnya jangan khuatir boleh simpan dalam peti sejuk bahagian freezer tahan lebih 1 bulan. Atau dalam peti dingin selama beberapa minggu. Jika perlu untuk dimakan, hanya keluarkan dan panaskan sekejap tanpa ambil masa yang lama.
Cantik warna moden hijau mint


Bagi anda yang perlu dan sangat mementingkan kesihatan, boleh hubungi saya untuk dapatkan gajet canggih ini untuk dapur comel anda.

Monday, 29 October 2018

Duk Rumah atau Teruskan Kerja?

Assalamualaikum w.b.t,

Untuk tahun 2018 memang rasanya saya tak begitu aktif dan tekankan hal bisnes dan perniagaan yang sedia ada saya jalankan. Saya lebih senyap dan buat apa yang masuk sahaja. Orang kata tak ada usaha lebih atau mencari lebih, ikut aliran sahaja. Jika ada pelanggan yang order, urusan akan berjalan seperti biasa. Jika tiada, makan tiadalah.

Rupanya hidup begini lebih tenang dan tidak ada banyak masalah.

Saya lebih fokus hal kerja dan bila di rumah, masih ada urusan kerja yang ringan-ringan dilakukan.
Bila di tempat kerja memang fokus hal kerja dan ada juga fikiran melayang ke rumah teringat rumah dan keluarga. Itu biasalah kan.
Sama juga bila di rumah, saya uruskan apa yang ada depan mata, cuba jadi isteri, ibu yang baik untuk keluarga. Kerja rumah biasa yang mudah tapi perlu perhatian dilakukan dengan baik walau tak sempurna mana. Sekadar yang saya mampu.

Tugas masak, basuh pakaian, kemas rumah dan jaga anak-anak yang sedang nak membesar, mengajar mereka membaca dan buat latihan matematik, ajar speaking sikit-sikit jadi semakin baik. Hidup lebih tenang tau.
Kurang pergaduahan dengan suami sebab kebiasaan jika saya aktif bisnes, kat tangan memang tak jauh dari telefon dan biasanya fokus ke situ. Jadi banyak kerja rumah tertangguh dan akan bangkitkan kemarahan ahli keluarga.

Bila hidup begini, ia jadi lebih tenang. Anak-anak dan suami pun rasa mereka lebih terurus bila saya boleh masakan mereka makanan untuk dimakan, susun pakaian bersih mereka untuk dipakai, kemas rumah bersama-sama. Hubungan kami jadi lebih erat.

Itulah katanya bila kita kembali kepada fitrah, hidup mengikut suruhanNya. Rumahku Syurgaku.

Berbalik kepada urusan kerja, masih nak teruskan kerja?
Setakat ini tiada apa sangat yang menekan di tempat kerja, terkejar-kejar dan dikejar itu biasa, kita juga mengejar orang untuk jalankan tugas mereka, jadi tiada apa hal  sangat.

(Entri ini telah ditulis beberapa bulan yang lalu. Jika tak silap tarikhnya adalah 19.8.2018 tetapi saya baru saja poskan sebagai publish)
Begitu cantik susunan yang Allah dah aturkan kepada kita, tinggal kita sendiri saja untuk berfikir dan menghayatinya.
Alhamdulillah.

Friday, 26 October 2018

Badan Mengecil di Usia 36 Tahun

Assalamualaikum dan selamat pagi

Beberapa bulan yang lepas, awal tahun mungkin
Lama sangat dah

Ada staff vietnam hadiahkan seluar best ini (tebal dan selesa dipakai)
Dalam hati, dia ni perli aku ke
Mana la muat kan

Ada bagitau adik adik kandung dan adik adik sekerja
Semua pelawa diri nak ke dia orang
Mana bolehkan, orang bagi kita

Balik rumah try pakai memang sampai peha saja tak lepas ke atas
Gantung saja dalam bilik tanpa niat apa apa

Awal Oktober hari tu saja nak try semula
Lepas diet sihat agak 1 bulan la istiqomah
Dah turun kilo beberapa kg dan lemak beberapa %
Pakai lagi
Allahuakbar happy tatau nak kata

Bagitau suami jer, tapi dia wat wat tak dengar jer

Semalam bagitau staff yang hadiahkan tu, seluar dia bagi dah muat pakai
Katanya nanti dia balik Vietnam, dia nak belikan lagi
Auwww aduh seluarnya seksi fit
Pakai di rumah sajalah
Memang selesa wat tido

Itu le nak cite panjang lebar nya

Tapi bila kita kuat dan yakin diri boleh
Orang sekeliling pun terikut
Kesan paling besar orang sebelah ni haaa
Dah bunyi bunyi dia nak turun 10kg 🤣🤣🤣
Nak start diet laa

Ha ha ha


Sunday, 19 August 2018

Pencuci Muka Artistrty Youth Extend

Assalamualaikum w.b.t,

Ini tahun ke 3 sejak 2016 saya join bisnes Amway sebagai ahli, memang niat untuk guna produk saja. Tapi naluri saya memang minat berniaga dan membantu lengkapkan kehidupan orang lain dan bantu selesaikan permasalahan sekeliling. Jadi secara tak langsung bisnes itu terjadi sendiri bila kita secara langsung dan tak langsung berkongsi cerita mengenai produk.

Saya nak bagitahu di sini bahawa pencucui muka Youth Extend ini menjimatkan, setiap kali guna perlu sedikit saja. Lepas menggunakannya kita tidak akan rasa muka kita kering malah ia melembapkan kulit.

Kebiasaaan saya pakai 2 @ 3 kali 1 hari iaitu masa bangun pagi, semasa tengahari masa basuh muka untuk solat Zuhur dan malamnya sebelum tidur.

Memang tahan lama 1 botol ini

Botol Baru kanan dan kiri botol lama 
Pencuci ini sesuai untuk kulit muka orang yang dah 30an tetapi untuk kekalkan keremajaan kulit dan nampak muda, sebab itu namanya youth extend. Bau wangi, Saya sangat sukakanya.

Setakat ini itu saja dulu nak caerita, jika ada penambahan saya akan kemaskin di sini semula atau buka entri baru.




Sunday, 12 August 2018

Resepi Mudah Ayam Goreng Sedap

Assalamualaikum w.b.t,

Resepi ayam goreng mudah pun ada yang minta juga kan, biasalah kalau goreng ayam mesti letak garam kunyit. Itu normal.

Tapi ayam kali ini kita tambah cili serbuk dan sos tiram. Lumurkan bagi sebati. Perap dalam setengah jam dan goreng. Saya goreng dalam Air Fryer, setkan sushu 175 darjah celsius dan masa 14 minit. Insha Allah masa rata

Inilah hasilnya

Ada masa lain kalau bosan resepi sama, cuba tambah sedikit madu dan sos cili, rasanya akan lebih mengancam.
Cubalah!

Saturday, 11 August 2018

KENANGAN AKAN KEKAL SEBAGAI KENANGAN

Assalamualaikum w.b.t,

Dah lama sangat tak menulis di sini
Dah lama sangat tak berkongsi

Hari ini rasa sangat semangat dan ada sesuatu yang saya nak catat sebagai kenangan di masa depan. Sebenarnya ia dah jadi kenangan di masa ini, kisah masa lalu.
Kebetulan ada penolong pengurus baru masuk, kebiasaaan orang baru akan minta apa yang tiada dan sepatutnya ada dalam rekod. Jadi dia minta semua pekerja bagi kebenaran kepada pihak syarikat untuk menyimpan segala data peribadi dan nak kan sijil tertinggi pelajaran. Benda ini jika ikut akta adalah perlu sejak 2010 lagi tapi tiada siapa yak laksanakan di sini.

Maka kita pun berusaha sedaya upaya cari balik apa yang dah lepas 13 tahun dulu, dalam proses pencarian tersebut, terjumpa pelbagai kenangan lama  yang saya nak kongsikan di sini. Ia sangat tersentuh dan menyentuh jiwa saya sendiri dan  mungkin sahabat-sahabat saya yang sama sama lalui dan ada dalam kenangan tersebut.
Zaman belajar du UKM dan zaman mula-mula mulakan dunia pekerjaan. Semua itu dah jadi kenangan yang indah untuk dikenang. Dan ia akan kekal sebagai kenangan





Tuesday, 29 May 2018

Baiki Kereta Raya

Assalamualaikum w.b.t,

Minggu lepas Alarm kereta buat hal
Dia bunyi taknak stop setiap kali buka pintu dan start enjin
Singgah bengkel SATO
Dia off kan dan matikan terus sistem alarm
Kalau nak tukar baru RM280 katanya
Dia berkongsi ramai yang naik SAGA ada masalah yang sama
Servis dia untuk matikan sistem FREE saja
Saya tak dikenakan bayaran 1 sen pun
Terima kasih

Siap saya tanya jika tinted kereta berapa kos
RM250 saja sejam siap
Oh, kat bengkel di hentian kajang pomen mau RM450, sejam juga siap
Memang saya tahu harga dan kualiti berbeza, kat Kelantan ada yang tinted RM40, RM60 pun 😅

Sabtu lepas Aircond kereta buat hal
Dia kadang sejuk
Kadang hanya keluar angin saja tak rasa sejuk langsung walaupun hari hujan
Bayangkan kalau tengah memandu dalam keadaan hujan dan dia tak berfungsi
Jika kita seorang mungkin OK
Tapi jika dengan anak-anak? Dengan baby kita lagi?
Dah la cuaca memang tak menentu

Petang semalam, asap putih keluar dari bawah kereta sedang kita tengah memandu waktu peak hour (jam 6 lebih)
Terus ke tepi dan cari bengkel terdekat

Buka bonet depan tengok tangki air kering
Isi dulu dengan stok air dalam kereta
Biarkan kereta sejuk dulu dan berjalan kaki ke bengkel tedekat
Tanya pomen di SATO juga kebetulannya
Bagitau yang ekon tak sejuk dan kua asap bawah kete
Dia nak tengok kereta dulu baru boleh komen
Tak apa lah. Katanya esok kedai dia buka
Jadi esok saja kita datang

Sambung pandu kereta dalam keadaan berjaga-jaga untuk berbuka puasa di luar dan sambung shopping baju Raya
Alhamdulillah OK dan selamat

Karpet baru (kita ambil yang tebal RM140)

Pomen curah air dulu nak tengok apa masalah

Pagi ini buka bonet depan dan tengok air dalam tangki kering lagi
Panaskan enjin dan periksa aircond, OK sejuk
Bawa kereta ke SATO dekat rumah dan pomen tengokkan
Kena tukar motor kipas Ekon sebab tak berfungsi dah
Ok lah kita simpan niat nak tinted
Kita baiki dulu yang perlu sekali tukar karpet baru untuk SAGA 🤣

Kereta pun nak RAYA
Ada hati betulkan dia 😣

Sekian cerita saya sekadar coretan untuk rujukan sendiri.

Kos baiki RM350 waranti 3 bulan untuk motor kipas.

Tuesday, 22 May 2018

Kena Saman Parking RM10

Assalamualaikum w.b.t,

Biasa lah kadang kala kita sebagai manusia alpa dan cuai. Ada ke jam 10 sebenarnya 9.45pagi dianggap jam 9 pagi. Itulah bila dalam kepala banyak mikir atau merancang banyak benda, sepatut gores jam 10 @ 9.45pagi, tergores 9 saja. 

Disebabkan kecuaian begini kena saman RM10, kira melayanglah duit saman itu tanpa budi bicara.


Nak kata pihak MPKJ kejam pun mungkin tak boelh sebab mereka hanya jalankan tugas sebagai penyaman sahaja. Yang bersalah adalah mereka yang keluarkan arahan dan undang-undang begini dan diri sendiri yang cuai.

Sebenarnya ini memang kali pertama kena, nasib baik dekat pula dengan MPKJ untuk bayaran.

Yang kedua kena adalah semasa saya ke Klinik Kesihatan di Bandar Baru Bangi, memang terlupa langsung untuk letak kupon parking sebab kita parking di kawasan tempat letak kereta yang luas.
Sangat tak sangka memang ada mereka yang bertugas di kawasan ini dan pada masa saya letakkan kereta. Sebenarnya kata  adik yang berada di kedai berdekatan, memang selalu sangatlah pihak berkuasa yang datng ronda terutama masa pagi begitu. Jadi tak lengahkan masa, saya terus ke pejabat MPKJ untuk bayar saman lagi RM10.

Sekian dulu coretan kali ini, diharapkan yang kupon untuk letak kereta dihapuskan di kawasan BAndar Baru Bandi dan berdekatannya.  

Monday, 21 May 2018

Pelanggan Kedaionlinecikroki Egnius dan Maajun Gamat

Assalamualaikum w. b.t,

Terima kasih kepada pelanggan saya dari page atau blog ini atau mana- mana sumber kedai yang saya iklan. Yang telah membeli produk Egnius 6 botol dan ada pelanggan yang beli 2 botol dan ada juga beli Maajun Gamat 1 botol.




Saya juga telah kemaskini status di Whatsapp supaya lebih ramai yang tahu akan kewujudan produk ini dan masih ada produk untuk dibeli dari saya.
Sebab ramai yang tidak tahu bahawa Egnius dan produk lain seperti Bidadari, Madu amazing, Nu clonz dan lain-lain masih ada.

Jadi jika anda salah seorang dari mereka yang sedang tercari-cari produk jualan saya. Jangan segan silu untuk hubungi saya melalui mana- mana saluran yang ada, rujuk tepi kanan blog ini.

Sekian. 

Sunday, 20 May 2018

Beli Belah Pakaian Raya 2018

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah sesi pilihanraya yang ke 14 sudah selamat dan selesai sepenuhnya pada 9 Mei yang lalu. Saya masih mengundi di kampung halaman kerana tak tukar alamat. Jadi kena balik kampung. Sama seperti suami juga. Redah jem di jalanraya itu adalah normal untuk balik ke negeri serambi Mekah.

Saya sambung cuti selama seminggu terus memandangkan kita umat Islam akan menyambut puasa dalam beberapa hari selepas mengundi dan juga sekolah agama anak- anak saya bercuti selama 2 hari iaitu hari pertama puasa dan kedua puasa. Jadi peluang untuk berada di kampung lebih lama.

Ok, cerita kita adalah tentang beli belah pakaian raya 2018. Bukan pasal puasa atau pilihanraya. Terselit sedikit cerita lain.

Memandangkan saya berada di kampung, maka peluang untuk saya keluar ke pasaraya berdekatan saja. Sebenarnya menunggu adik saya bawa ke kedai kedai tapi dia pun sibuk ada urusan lain. Maka saya terpaksa keluar sendiri dengan anak-anak.

Seperti apabila berada di sini (bandar), kedai eco adalah kedai kesukaan anak-anak kerana banyak mainan dan barang makanan yang boleh dibeli dengan harga RM2 sahaja setiap item. Campur GST RM2.12. Sebelum beli belah pakaian raya, kami joli di kedai eco dulu di bandar Kubang Kerian.
 Kemudian masuk pasaraya ekonomi, memang lubuk pakaian.  Dapatlah belikan baju t-shirt berkolar dan seluar slack, sebab anak sulung tak suka jeans. Anak kedua jenis tak kisah. Tak ada memilih.

Kami lanjut ke kedai-kedai sebelahnya, banyak jual pakaian raya, sempatlah sambar 2 pasang baju raya untuk saya sendiri. Sebab menariknya harga tak sampai 100 ringgit. Itu yang buatkan saya tertarik. Ini kerana saya tinjau di bandar saya duduk tiada bawah 100 semuanya 129, 159, 179 dan ke atas lagilah.
Memang puas hati dapat beli terus.
Sebelum balik, kami beli terus selipar raya untuk anak-anak dan untuk poksu sekali.

Esoknya kami keluar lagi ke Kota Bharu untuk beli baju anak-anak.dan tudung untuk saya. Alhamdulillah dipermudahkan. Sekejap saja masuk kedai dan pilih-pilih terus bayar. Sebelum balik kami ke Pasar Siti Khadijah  untuk beli cendol, buah kabon dan lokcong
 Sebenarnya mak yang kirim sebagai manisan untuk berbuka puasa nanti.

Sekian dulu cerita beli belah pakaian raya 2018.

Ditulis sebagai kenangan sendiri dan dilampirkan gambar-gambar sebagai ingatan.

Ngam sepasang, masuk pula warna seluar dan belang baju

Baju BB Amin

Baju beli di Pasaraya Pantai Timur

Minta dia cuba tapi susahnya dia

Antara barangan yang dibeli

Baju sama untuk abang dan adik

Friday, 18 May 2018

KORDIAL DELIMA DAN KURMA BADAM UNTUK RAMADAN

Assalamualaikum w.b.t,

Belian produk di kedai sendiri

Cerita beberapa hari lepas
Beranikan diri untuk keluar sendiri dengan anak-anak
Memang tujuan utama nak beli Kurma Badam tapi sampai kedai katanya habis terus bila stok sampai Sabtu lepas.
Kuat betul penangan nak Puasa.

Dah kurma tiada. Kurma biasa pun habis.
Bedak CF nak beli pun habis warna medium light yang memang jenis kulit pan asia. Yang ada warna cerah sangat dan gelap sangat saja.

Maka kita beli saja barang-barang lain
Biskut sandwich tu sedap sangat
Anak anak yang teringin nak cuba. Masa tengok dalam katalog pun, mereka dah terliur.
Ada 3 perisa dalam 1 kotak, coklat, vanilla dan hazelnut

Pertama kali beli air delima, kordial
Anak anak suka
Balik saja terus minta buatkan air
Hari Esoknya minta buat lagi

Barang lain tu memang stok belian untuk kegunaan harian
Yang seronok beli barang kat kedai ini, dapat balik pulangan dalam bentuk BONUS ke akaun kita
Kalau beli pasaraya lain memang ucapan TQ sajalah kan
Itu pun di resit, jarang keluar ucapan itu dari mulut juru bayar di kaunter.

Jika ada di antara anda nak tahu bagaimana cara atau nak jadikan kedai ini kedai anda juga dan dapatkan pulangan berupa bonus. Boleh hubungi kita ya.

Sekian ☺☺☺

Sunday, 6 May 2018

Daifnya kita sebagai Manusia

Assalamualaikum dan salam hujung minggu,

Kata Ustaz, "Kita boleh memperuntukkan begitu banyak masa dalam mencari rezeki dan kita memperoleh apa yang kita mahukan namun apakah kita terfikir sejauh mana hubungan kita dengan Allah apabila sedikit pun kita tidak direzekikan meski 5 atau 10 minit untuk membaca al-Quran. Tanyalah pada diri, apakah aku ini orang yang berTAQWA atau MUNAFIK?"

Allahuakbar daifnya kita sebagai gamba Dia di muka bumi ini

Tuesday, 27 February 2018

Motivasi Diri dalam Kehidupan

Assalamualaikum w.b.t,

9 Pelajaran Hidup yang Penting
1. Kadang kita kecewa bila gagal, tapi terimalah hakikatnya
2.Memang sakit bila tahu orang anti atau fikir buruk tentang kita, tapi ambil tempoh bertenang, tak luak sesen pon, jaga emosi kita baik-baik. Doakan mereka yang baik-baik saja
3. Memang setuju sangat 💪👍
4.Kadang kesian menyebabkan kita terima segala, tapi ingat kena bertegas, ini hidup kita
5. BETUL. Tapi dah 24hb dah nim, lagi 4 hari habis bulan, tercapaikah target Februari? 🤔
6. Kadang kita simpan dalam hati, tak kan selesai. Tapi cuba luahkan, in shaa Allah memang boleh selesai baik-baik 💪💪💪
7. Setuju juga walaupun kadang berat nak suaikan diri
8.Paling nak kena jauhkan, buang mereka jauh-jauh, jaga hidup kita dan orang positif kita, jauhkan yang negatif, langsung tak beri untung beb 😁😁😁
9.Sungguh! Bukan saja gembirakan kita tapi pada orang yang terima.
Percayalah 😘😘😘

Motivasi Diri