Cari di sini

iklan

Tuesday, 5 December 2017

Turun Darah Sebagai Tanda



14hb November

Datang Hospital Serdang jam 12.40 tengahari, mendaftar dan bersoal jawab dengan jururawat di kaunter depan dulu.

Jam 1 lebih dah kena panggil dan kaunter depan minta IC, kad kahwin dan minta isi borang bersetuju untuk menunggu.

Kemudian dipanggil masuk dan jururawat periksa jantung bayi selama 20minit. Menunggu dah agak lama juga, kepuasan.
Kemudian dah habis, ingat boleh terus balik, rupanya doktor periksa perut dan bukaan jalan dulu. Dia kata lambat lagi nak bersalin, sempat jika nak bersalin di kampung.

Tunggu prosedur doktor isi buku dan siapkan laporan, sekali datang doktor pakar, doktor tadi laporkan dan tunggu untuk scan perut. Dari jam.2.20 petang, sehingga jam 3.20 petang doktor tak muncul sebab ada kecemasan. Jadi saya ambil keputusan untuk solat Zuhur dulu. Dah siap ambil wuduk, Tetapi nama dipanggil untuk scan. Siap scan doktor cek bukaan sekali  lagi untuk pastikan bukaan. Dah buka 2cm tetapi sama doktor pakar kata sempat jika saya nak masuk pejabat semula untuk kerja. Nak balik bersalin di kampung pun sempat.

Saya bercadang balik ke kampung sempena cuti sekolah pada 25hb nanti. Lebih kurang 1 minggu lagi untuk habiskan masa. Tapi yang hairannya bila saya tanya doktor bila saya dijangka bersalin, adakah esok atau lusa? Doktor pakar hanya diam dan tidak menjawab soalan saya. Saya agak mungkin dia pon tak berani untuk nyatakan hari dan tarikh yang tepat untuk itu.

Selepas dibenarkan pulang dengan nasihat para jururawat dan doktor yang ada, jika saya sakit-sakit dan ada tanda untuk bersalin, kena segera datang ke hospital.

Pantang 2 Hari Tanpa Mak

Assalamualaikum w.b.t

Bangun pagi, gosok gigi dan cuci muka.
Kemas tempat tidur anak-anak dan sendiri.

Cepat-cepat sarapan pagi, alas perut dengan susu kambing kurma yusmira cicah biskut tawar.

Jam 9 pagi mak bidan dah datang untuk mengurut dan bertungku. Ambil pakej 3 hari berturut-turut.

Biasa urut dan tungku ambil masa 2jam hingga 3 jam. Sepanjang tempoh itu, suami tolong jagakan baby Amin. Ada merengek-rengek sedikit tetapi bila diberi susu botol, diamlah dia. Banyak tidur.

Lepas habis mengurut dan bertungku, bagi susu baby jika dia dah bangun dan menangis. Jika tak terus masuk dapur untuk masak dan rebus air mandi.

Mak tiada di rumah, semua kena buat sendiri. Nak suruh suami buat, mungkin lambat siap pula. Lagipun dia pun dah penat jaga baby dan 2 orang abangnya.

Biasa masuk dapur, saya rebuskan air mandian dulu, lepas itu masak nasi serta siang ikan bubuh garam kunyit. Kemudian baru potong sayur sawi dan lobak putih untuk masak sayur air. Buat kosong saja, rebus dengan air dan sedikit garam. Masih tak boleh bubuh bawang putih dan halia sebab baby Amin masih ada bacaan kuning.  Lada hitam pun masih tak boleh dimakan sebab nak bagi turun bacaan hingga bawah 100. Dah 2 minggu masih belum turun.

Sementara bakar ikan dan tunggu nasi masak, saya mandi dengan air rebusan herba dulu. Dah siap mandi baru makan laju-laju sementara baby Amin masih belum bangun.

Biasa lepas mandi, saya akan sapukan perut, kaki dan betis dengan minyak bayi Tropika herbs. Pakaikan bengkung PB  pada perut dan stokin pada kaki untuk bagi panas dan tak masuk angin. Memang badan rasa sedap saja lepas sapu minyak.

Saya jual dan guna minyak bayi ini


Biasanya jam 2 lebih mula siap-siap untuk mandikan baby Amin pula. Terpaksa mandikan sendiri dengan bantuan suami untuk 2 hari ini. Tak mudah dan tak susah sebab baby Amin kecil saja dan mama juga tak sakit-sakit lagi dah, dah banyak sihat berbanding bersalin anak pertama.

Jadi untuk 2 hari ini memang mandi lambat sebab suami tak reti nak mandikan sendiri.
Lepas mandikan baby, baru rasa tenang dan lega swdikit. Boleh lah nak baring-baring dan rehatkan badan..nak lelap tu tak dapatlah. Ada masa senggang macam ni, saya pamkan susu untuk bekalan baby dan juga nak menggalakkan penghasilan susu yang tak berapa banyak ni.

Sunday, 17 September 2017

Jauhi Sifat Amarah


Assalamualaikum w.b.t,

Amarah itu bukan sifat manusia, kerna manusia punya sifat kasih sayang sahaja. Jadi kepunyaan siapa sifat Amarah itu? Ya sebenarnya ia adalah sifat syaitan, jadi bila kita sentiasa marah-marah, kena banyakkan istighfar sebab kita bukan Syaitan, kita manusia biasa yang banyak kekurangan. Jangan kita angkuh dengan sifat syaitan yang 1 itu dan membuatkan diri kita sendiri tidak tenang.


Saya sangat perasan sejak kebelakangan ini, saya selalu kepanasan jika suami ada di rumah, pasti nak cari gaduh saja. Kadang kala bila dia tiada dan balik kerja lewat, saya boleh saja melayan anak-anak dengan baik, masak dan makan bersama.

 Tetapi bila suami ada saja, mesti mood memasak itu sudah kelaut, badan terasa sangat penat dan perkara ini menjadikan kami bergaduh, walaupun isu sangat kecil.

Saya ada bercerita dan mengadu pada kawan yang kebetulan terkeluar cerita begini, maka nasihatnya minta saya jumpa Ustaz dan minta air penawar, sekadar satu ikhtiar. Kadang kala kita tidak Nampak apa yang ngaib dan di luar kawalan kita.

Tetapi jauh di sudut hati saya merasakan ia hanya perasaan saya, mungkin kita jeles bila suami ada, dia senang lenang berehat apabila balik dari kerja dan kita yang sama-sama kepenatan balik kerja terpaksa sibuk memasak dan melayan anak-anak.

Apa tindakan yang saya lakukan sekarang adalah banyak berdiam diri, istighfar dan banyak berselawat, sebolehnya saya tidak mahu bercakap atau mengeluarkan suara dalam keadaan tengah marah. Sebab saya tahu itu bukan sekadar percakapan biasa, tetapi ia sudah semestinya akan mengundang pergaduhan yang lebih besar, silap-silap dapat sakit badan lagi. Mana tak nya, jika kita bercakap kasar dan menyakitkan hati si dia, tak mustahil kaki dan tangan dia akan sama naik.

Jadi jauhi lah sifat amarah dan sakit hati. Cuba atasi dengan berdiam diri saja dan biarkan masa berlalu. Selebihnya serah pada Allah s.w.t yang lebih Maha Berkuasa.

Sekian dulu entri hari ini, yang sebenarnya telah lama 'draf' tetapi hari ini baru di 'publish'kan sebagai tanda ingatan untuk diri sendiri dan rakan-rakan yang menghadapi keadaan yang sama.



Thursday, 7 September 2017

Sambal Hijau Tumis Mudah dan Senang

Asslamualaikum w.b.t,

Mari kita kongsikan cara-cara dan bahan untuk buat sambal hijau tumis. Disebabkan caranya yang sangat mudah dan sangat sedap apabila dimakan, maka ada baiknya kita belajar buat sendiri dan dapat makan selalu.

Sambal hijau yang tersedia untuk dimakan

Cara dan bahan-bahannya:
4 biji cili hijau besar 
Nak campur yang  merah sikit pun OK
Cili api kalau nak pedas
Bawang merah 1 biji
Secubit belacan 
Sedikit garam

Kisar semua bahan dan tak perlu hancur atau ikut suka kita
Tumiskan dengan sedikit minyak dan siap bila sambal agak kering untuk pastikan ia tahan lama berhari-hari


Sambal ini sangat sedap dimakan dengan nasi panas-panas sekalikan dengan lauk kesukaan kita seperti ikan goreng, ayam goreng dengan ulam-ulam segar.
Memang akan bertambah-tambahlah nasi yang dimakan

Awas
Sambal ini tidak sesuai untukorang yang berdieg keras sebab pasti diet anda gagal.

Selamat mencuba!

Sekian.



Tuesday, 8 August 2017

Basuh Pakaian Setiap Hari?

Assalamualaikum w.b.t,

Hari-hari basuh baju dan perlu uruskan setiap hari?

Kenapa ya? Sebab utama adalah kerana setiap hari kita memakai baju, jika ada anak, mestilah lebih banyak pakaian digunakan dan lebih kerap kerja-kerja membasuh dan menguruskan pakaian perlu dilakukan.
Image result for kain bertimbun
Pinjam gambar dari Google


Kerja menguruskan pakaian melibatkan lipat baju, susun semula di almari atau kabinet untuk setiap orang yang ada dalam rumah. Menyidai pakaian atau baju-baju yang sepatutnya, menggosok dan menyimpan dengan kemas sebelum ia digunakan semula.

Proses ini akan sentiasa berulang dan tidak akan pernah berhenti walaupun kita sudah tiada lagi di dunia ini.

Apa yang saya nak kongsikan di sini adalah perniagaan untuk membasuh dan menguruskan pakain ini sentiasa terbuka bagi mereka yang nampak akan peluang. Macam saya, saya pernah kerja sambilan di kedai dobi kerana ada permintaan dari orang ramai yang memerlukan khidmat, membasuh, mengering, melipat  dan menggosok pakaian. Perniagaan ini masih berjalan sehingga sekrang malah sudah dimodenkan dengan kedai-kedai yang layan diri sendiri, di mana keja lebih mudah, orang ramai boleh membasuh, menegeing pakaian mereka menggunakan mesin awam dengan membayar nilai yang sedikit murah berbanding kedai dobi biasa.

Bagi saya pula, sekarang saya lebih suka untuk basuh sendiri di rumah dan ketambahan pakaian anak-anak setiap hari menyebabkan saya terpaksa basuh pakaian hari-hari. tetapi disebabkan saya ini orang dan ibu yang bekerja dan berbisnes jadi saya hadkan basuh pakaian pada hari minggu atau 2 kali saja pada hari bekerja.  

Saya menggunakan sabun dari kedai saya sendiri, yang mana setiap kali saya beli dan guna sampai habis, saya akan dapat bonus bulanan. Dalam masa yang sama, saya ajak-ajak anda dan kawan-kawan saya menggunakan sabun yang sama, saya akan dapat bonus juga. Kiranya dalam 1 masa, kita dapat bantu diri sendiri untuk mendapatkan pendapatan tambahan, termasuk orang lain yang menggunakan dan praktik perkara sama seperti kita buat. Yang paling seronok, pakaian kita berbau wangi dan bersih dari kotoran.

Dalam rangkaian sabun SA8 yang saya jual atau Amway Home,  ada pelbagai sabun untuk pelbagai kegunaan seisi rumah, jadi jemput datang ke kedai online saya KedaiOnlineCikRoki di page fb dan juga blog ini untuk mengetahui lebih lanjut.

Sekian dulu. 

Sunday, 6 August 2017

Majukan Diri

Assalamualaikum w.b.t,

Penat kan kerja siang malam
Tak cukup hari biasa sambung pada hari minggu
Dari pagi bawa ke malam
Tak cukup rehat
Dapat pendapatan aktif
Tak kerja, langsung tak dapat apa
Akhirnya badan penat, anak ke mana, pasangan ke mana
Apa yang di kejar sebenarnya?

Cuba berfikir sejenak
Renungkan tujuan hidup ini
Cerdikkan sedikit pemikiran, tajamkan minda
Baca dan ikuti kisah kejayaan orang yang dah lalui dan sedang berjaya kini
Terutama yang dapat kebebasan masa
Yang dapat pendapatan pasif
Yang dapat pahala mengalir bak air yang tidak pernah henti

Contohi lah Rasul kita
MUHAMMAD S.A.W
Sampaikan kebaikan, kongsikan ilmu
Bantu diri kita dan orang lain
Biar orang itu bantu orang lain lagi
Indahkan?

Jadi elok sangat jika kita terus majukan diri dan bantu orang lain majukan diri juga dalam masa yang sama
Jom kita majukan diri.
Berusaha selagi kudrat tulang 4 kerat ada.

Selamat berusaha wahai semua sahabat.

Jom Baca Buku Tambah Ilmu

Assalamualaikum w.b.t,

Assalamualaikum dan selamat tengahari,

Selamat berhujung minggu bersama keluarga bagi yang bercuti
Bagi yang bekerja, selamat bekerja dan semoga kerja yang anda lakukan mendapat redha dan keberkatan dari Allah S.W.T,

Kebetulan 2 pagi hari yang lepas, saya terbangun jam 5 pagi dan terus bangun tanpa sambung tidur, maka banyak kerja-kerja rumah yang selama ini tertangguh, dapat disiapkan. Kain yang dah lama tak berlipat, sempat siap dilipat dan disusun ke rak masing-masing. Yang mana perlu gantung, siap digantung.

Pagi kedua terbagun awal lagi,saya ambil masa sedikit untuk menyusun dan melihat stok buku yang ada di rak, rasanya dah lama tak terusik. Sebenarnya depan susunan buku-buku ini saya letak deretan Vitamin atau supplemen dari Nutrilite, Amway yang mana saya makan harian dan jual juga ya.
Maka buku di belakang memang tak terusik, hanya Vitamin dan supplemen saja yang saya sentuh setiap hari.

Saya hanya menyusun semula mengikut sedap mata yang memandang, ikut ketinggian buku, dari tinggi ke rendah. Nanti kita rajin, susun semula ikut nama-nama betul.
Habuk-habuk halus pada rak juga disapu dan nampak lebih terjaga.

Susunan buku di rak, banyak lagi yang dalam kotak (belum susun)

Antara stok buku yang ada di rak

Sebenarnya jadikan buku sebagai kawan adalah lebih bernilai dan bermakna untuk tambah pendapatan dan ilmu pengetahuan kita. Sesuai untuk kita manusia yang ingin elakkan membuat dosa dan menambah pahala. 

Sekian dulu coretan kali ini.

Rutin hujung minggu saya sejak 1 bulan yang lepas agak berubah,nanti saya ceritakan dalam entri akan datang.

Sunday, 9 July 2017

Resepi Gulai Kari Ayam Noxxa

Assalamualaikum w.b.t,

Semalam masak gulai kari ayam untuk menjamu raya kawan-kawan dan saudara yang sudi datang beraya di rumah.
Suami beli 2 ekor ayam, kita masak rendang ayam, goreng bahagian paha dan kepak, selebihnya gulai kari.

Resepi mudah saja
(Saya taip dan simpan di sini)
Sebab suami makan bertambah dan siap puji lagi sedap sampai tak percaya bini dia masak. Yelah saya memang tak pandai masak. Tapi memang tak sangka juga masakan semalam semua menjadi dan sedap sedap belaka.

Saya tumis bawang putih, merah dan halia yang dimayang halus sehingga layu dan naik bau. Guna mode stir fry noxxa.
Matikan api dan masukkan bunga lawang, cengkih, pelaga, kulit kayu manis dan kacau sebati.

Masukkan ayam yang dipotong dan dibasuh bersih. Tuang 2 pek rempah kari adabi yang dibancuh air terlebih dulu.
Tutup periuk dan on mode HP selama 7 minit.
Dah siap 7 minit, lepaskan wad dan buka penutup periuk, boleh lah masukkan santan dan air. Tambah garam dan gula.
Saya tambah kentang yang dipotong kecil.

Masa ini saya tuang gulai dalam kuali chefology sebab nak guna periuk untuk masak nasi putih.
Panaskan sehingga mendidih dan rasa. Boleh tutup api dan dihidangkan bersama nasi atau roti jala.

Mati awas dalam periuk Noxxa

Gulai dah siap dalam kuali chefology

Monday, 19 June 2017

Ammar dan Demam (Tonsil)


Assalamualaikum w.b.t,

 Ammar dah 2 bulan tak demam, bulan April dan Mei yang lepas. Masuk saja tahun 2017 dia demam setiap bulan, mula dari bulan Januari sampai Mac, memang saya terpaksa ambil cuti 1 atau 2 hari untuk menjaga dia yang demam. Ini masuk bulan Jun, demam lagi. Kali ini sebelum demam yang agak panas badannya, dia selsema dan berair hidung sangat teruk. Masuk hari Sabtu lepas, badan dah mula panas dan tonsil bengkak, kami memang ada bekalkan ubat hisap untuk legakan tekak jika tonsil datang menyerang. Malam Ahad badannya makin panas dan ubat demam pula kehabisan stok di rumah. Suami bergegas beli di Az Zahra juga kehabisan ubat yang biasa, Uphamol. Terpaksa ke Klinik As salam yang agak jauh dari rumah dan ada ubat Paracetamol saja.

Tonsil cepat surut lepas bagi ubat hidap dan ais krim vanilla. Cuma kali ini demam Ammar datang sekali pakej ulser 2 biji di dalam mulut, rasanya sebab tergigit sendiri.

 Nak jadikan cerita saya bagi Appeton untuk dia makan sebab dia tak mahu makan Vitamin C untuk kanak-kanak dari rangkaian Nutrilite yang saya jual juga. Tak seperti abangnya yang suka makan malah setiap hari makan 1biji, bukan setakat demam tak kunjung tiba tetapi selera makan bertambah, Alhamdulillah sebagai ibu, saya sangat gembira melihat perkembangan anak saya yang sulung ini. Memang tak demam dan tak mudah kena batuk atau selsema.

Ini dia sebotol Vitamin C untuk kanak-kanak


1 biji 1 hari saja sudah cukup untuk kanak-kanak


Cuma pertengahan Puasa, dia ada batuk sedikit, badan panas dan naik ulser di mulut, mungkin kurang pengambilan air masak putih.


Untuk pengetahuan pembaca sekalian, saya ini orangnya baru berjinak menggunakan produk suplemen kesihatan dari Nutrilite. Alhamdulillah dengan pengambilan yang sekata dan berterusan, Nampak kesannya yang sangat baik untuk diri sendiri dan anak. Sekarang ini suami pula berjinak-jinak makan suplemen Nutrilite, Alhamdulillah.

JIka anda mahu dapatkan nasihat tentang pemakanan sihat dan ingin dapatkan nutrilite dari saya, anda boleh berbuat begitu dengan hubungi saya Wan Rokiah 010-9336935.
In shaa Allah saya bantu, saya dalam proses belajar dan menggunakannya juga.

Sekian.

Saturday, 17 June 2017

Makanan Tambahan untuk Ibu Hamil

Assalamualaikum w.b.t,

Makanan tambahan atau dikenali supplemen adalah benda yang sama iaitu produk untuk membantu menambah nutrisi dalam badan kita.

Perlu ke supplemen?
Ya perlu sebab badan kita tak dapat nutrisi yang cukup dari makanan kita makan seharian. Jadi supplemen membantu.

Kali ini saya nak kongsikan supplemen untuk ibu hamil.

Minggu Pertama hingga ke Minggu 12


Minggu 13 hingga ke Minggu 27


Minggu 28 hingga ke kelahiran



Makanan tambahan untuk 3rd trimester

Makanan tambahan untuk 2nd trimester
Makanan tambahan untuk 1st trimester
Jadi jika ibu-ibu hamil di luar sana berminat nak dapatkan nasihat untuk pemakanan tambahan ini, boleh hubungi saya Wan Rokiah 010-9336935.
Saya menjual dan juga makan produk Nutrilite ini.


Sunday, 14 May 2017

Nasi Ayam Resepi Mudah

Assalamualaikum w.b.t,

Bila tiada mood tetapi terpaksa masak juga, jadi kita fikirkan cara mudah dan resepi mudah saja untuk si pemalas.

Maka terhasil lah nasi ayam si pemalas, nasib baik ada gajet canggih, periuk tekanan Noxxa dan Air Fryer Philips.  Jadi tiada alasan untuk tidak memasak jika ada tukang makan ya.

Resepi mudah
Saya basuh bersih ayam lebih kurang 1 ekor
Masukkan dalam periuk noxxa
Ketuk 3 biji bawang putih dan masukkan sekali dengan 3 sudu kecil garam serta 1 kiub ayam
Tekan hp10 minit dan biarkan sehingga masak
Bila dah masak, saya asingkan kuah ke dalam periuk lain, ayam nya saya letak dalam bekas.
Taruh sos tiram, sedikit kicap dan 2 sudu kecil kunyit. Gaul sebati dengan ayam yabg direbus tadi. Saya tak gaul sangat pun sebab ayam masih panas.

Basuh beras dan rendam sekejap dengan sedikit kunyit. Masukkan beras 3 pot dalam periuk noxxa berserta daun pandan yang diikat. Masukkan kuah ayam tadi secukupnya ikut sukatan beras tadi.

Saya tetapkan hp5 minit sahaja untuk nasi masak sempurna.

Kuah ayam pula saya tambah sedikit garam lagi dan rasa sudah  cukup elok

Ayam tang diperap tadi, saya susun kesemuanya dalam Philips Air Fryer XL dan setkan suhu 180° selama 3 minit sahaja. Ini kerana ayam sudah masak sempurna dengan periuk noxxa tadi. Ini bertujuan untuk goreng secara sihat.

Bila nasi sudah masak, boleh lah dihidangkan dengan sos cili tomato dan kicap beserta timun, tomato dan salad.
Tapi kali ini saya hanya hidangkan nasi ayam dengan kuah sup dan ayam goreng sahaja. Nama nya kan nasi ayam si pemalas.

Tak sangka sedap juga rasanya dan dimakan bersama 5 kanak-kanak di rumah ini.

Nasinya masak elok dan ayam pun sedap diratah  atau dimakan dengan nasi ayam.

Ini dia nasi ayam dan ayam AF


Sekian dulu.

Jika berminat nak dapatkan Noxxa dan Air Fryer Philips boleh hubungi kita  dan kita bantu anda gunakan nya dengan semaksima mungkin.


Thursday, 4 May 2017

Baju Sekolah Anak Kotor

Assalamualaikum w.b.t,

Oh sangat menderita untuk melakukan kerja-kerja membasuh baju sekolah anak. Memerlukan tahap kesabaran yang tinggi dan tahap kekuatan yang luar biasa al maklumlah baju putih, kain kapas.

Gambar baju di bawah ini adalah baju putih sekolah anak saya yang sudah dibasuh dan direndam dengan sabun X yang mana sangat popular jugak, lepas rendam, saya keluarkan dan tabur sabun X tersebut pada tempat-tempat yang kehitaman. Anak saya jika hitam di leher dan pergelangan tangan itu sudah biasa, ini tambah pada bahagian perut/pinggang dan bahu. semacam terkena minyak tar atau  minyak gris dari pagar mungkin.

Kesan Kotor di bahu dan dada/perut baju

Ini pula yang saya basuh kembali dengan sembur SA8 pre-wash, biarkan 1 minit dan baru basuh. Saya gunakan sabun cecair SA8 pula. Sebenarnya Ahad lepas saya ada sembur SA8 pre wash pada kasut sekolah anak, dan dibiarkan 1 minit sebelum saya sental dengan berus. Memang agak terperanjat dan terkejut 'beruk' sedikit apabila sental saja, kasut bertukar jadi putih, sental lagi putih lagi, jadi naik 'raliks' pula kita mencuci kedua belah pasang kasut sehingga habis. Kerja mencuci jadi lebih mudah.

Sedikit tips:
1-Semasa sembur dengan pre wash SA8, pakaian yang nak dicuci haruskan dalam keadaan kering
2-Biarkan lebih kurang 1 minit saja, jangan lebih kerna khuatir kesa spray akan kering dan menyukarkan kerja mencuci
3-Terus cuci pakaian kotor dengan sabun pula
Selamat mencuba

Kotoran hilang dan tanggal segera-Selepas dibasuh

Sekian dulu coretan saya sebagai ibu yang baru anak 1 masuk sekolah kebangsaan dan agama. Bagi ibu-ibu yang ada lebih ramai anak yang bersekolah, saya syorkan harus ada 1 pre wash SA8 di rumah anda untuk membantu kerja-kerja mencuci.

Set SA8 yang ada di rumah untuk kegunaan basuh pakaian

Ini dia SA8 Pre Wash yang disembur pada baju sebelum dibasuh


Untuk pembelian setiap produk jualan saya, boleh hubungi
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935

Emel : wanrokiahwannor@gmail.com
Blog 3 : Bisnes

Facebook : Wan Rokiah
Fanpages Serba Barang: Kedaionlinecikroki
Fanpages produk DCL: Stokis DCL
Fanpages  Tupperware : Tupperware

 Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)

 Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)

melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel

Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:

Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti
 Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan kanan blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini: 
Akademi 

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:

Sms/whatsapp ke : 010-9336935

Emel : wanrokiahwannor@gmail.com
Facebook : Wan Rokiah



Tuesday, 4 April 2017

Gelagat Anak-anak


Assalamualaikum w.b.t,

 Saya tak tahu bagaimana kelakuan anak-anak anda apabila berada di kedai makan atau semasa di pasaraya (shopping complex).

Kalau anak saya, mereka suka sangat bergurau senda dan main sorok-sorok semasa di pasaraya, terutama di kedai-kedai baju yang boleh menyorok dan ada bahagian-bahagian tertentu yang mudah untuk menyorok. Mereka gembira jika kita tak dapat cari mereka, jadi anda boleh bayangkan jika berada di pasaraya, bagaimanakah reaksi saya, memang tak senang dan tak tenang untuk membeli belah tau. Risau akan kehilangan anak-anak, takut diambil orang memandangkan dah banyak kes yang berlaku di sekeliling kita.

Jika berada di kedai makan pula, mereka akan bergurau juga, akan berlumba untuk habiskan air minuman dan juga ukur-mengukur air yang masih berbaki dalam gelas. Selepas habis makan, mereka akan bangun dan main kejar mengejar juga sehingga kadang kita yang risau kerana takut mengganggu ketenteraman pelanggan lain.

Saya rasa kelakuan anak-anak kita tak sama semuanya namun ada juga ibu apa yang ada anak lebih kurang perangai macam ini kan. Siapa pun anak kita, bagaimana kelakuan mereka, terima dan perbaiki yang mana buruk, supaya jadi baik.

Dan satu lagi, zaman kanak-kanak sekarang memang begini, bila dah besar nanti mungkin dah tak buat perangai lagi.

Thursday, 23 March 2017

[Resepi Tat Nenas Noxxa] Mudah dan cepat

Assalamualaikum w.b.t,

Dah tak lama lagi kita nak berpuasa dan beraya pula, jadi permintaan anak-anak untuk makan tat nenas, mama tunaikan. Dan supaya resepi tat kesukaan suami dan anak-anak ini tak hilang lagi, saya kongsikan dalam blog ini sebagai rujukan saya dan juga pembaca sekalian.

[Resepi Tat Nenas Noxxa]
1 cawan gandum+1 sudu tepung jagung+ 1sudu tepung kastard
Separuh ketul butter
2 sudu besar marjerin (saya guna planta)
1 sudu besar gula aising
Sedikit esen vanilla
Sedikit pewarna kuning
Inti : jem nenas saya beli 1kg (gentel kecil-kecil saja)

Cara-cara:
Masukkan gandum dan butter yang dipotong-potong kecil
Selang seli- biar sekata
Masukkan gula
On kan NNM, masukkan esen dan pewarna ikut lubang kecil atas NNM
Bila nampak sekata atau sebati
Offkan NNM dan extrude (biar adunan keluar sendiri)

Get ready untuk tadah adunan keluar dan bentuk kan ikut saiz yang kita suka

**Petua dia senang saja, jika nampak adunan lembik, tambah tepung, jika nampak keras, tambah marjerin**
Itu saja

Bakar dalam Bread maker/Oven Noxxa , suhu 150C dan masa 10-15 minit (ikut saiz biskut kita)

Nak buat makan masa untuk atur susun kerja tapi bila siap, makannya sekejap saja habis
Bertabahlah mama ya

Kalau belum ada Bread maker/Oven serta Noodle Maker Noxxa, boleh hubungi saya untuk dapatkannya dengan harga terbaik.

(Mohon maaf mutu gambar tidak berapa elok-ada masalah teknikal, sebab itu lama saya tak muncul di ruangan blog ini *alasan*) Harap dapat sedapkan mata yang memandang dan membaca blog ini.
Ini lah rupa tat nenas gulung

Tat nenas gulung yang saya buat ini sebesar jari anak orang dewasa saja, senang sekali ngap saja dalam mulut. Untuk anak kedua saya memang 2 kali ngap lah sebab mulutnya kecil lagi. Penuh lah juga sebekas besar Elegant Square Tupperware ini.

Dah sapu telur atasnya separuh, tunggu giliran

Boleh lah satu adunan dapat 1 dulang pembakar, sekali masuk BM Noxxa senang kerja.

Maaf lah gambar tunggang langgang terbalik, tak dapat betulkan (malas tahap gaban) , jangan ada yang terteleng kepala pula ya.




Sekian dululah ya untuk kali ini, mohon maaf atas segala kekurangan.

Saturday, 4 March 2017

Resepi Makaroni Bakar Berkeju Lazat

Assalamualaikum w.b.t,

Hari-hari cuti begini memang seronok masak memasak dan makan-makan kan, jika nak cuba resepi baru pun sama, seronok masak. Jadi hari ini saya nak kongsikan makaroni bakar berkeju yang masaknya segera tetapi lazat dimakan. Walaupun saya buat pada hari bekerja, tapi baru hari ini sempat nak kongsikan di sini.

Timbul idea untuk berkongsi resepi ekrana ada kawan-kawan yang makan makaroni ini dan bagitahu sedap dan mahu resepinya. Sebenarnya saya guna resepi campak-campak dan sendiri buat saja. Paling ringkas ikut bahan apa yang ada di dapur.
Jadi saya kongsikan resepi dan cara masaknya di sini.

Bahan-bahan:
Makaroni direbus dan tos air
Ayam bahagian dada, cincang halus
Bawang putih
Bawang besar
Lobak merah
Cili benggala
Sos cili dan tomato
Sedikit lada hitam dan garam
1/4 kiub ayam
1 biji telur
Sedikit susu (saya guna fresh milk dalam kotak)
Keju parut

Cara-caranya:
1) Tumiskan bawang putih dan bawang besar yang dah dipotong dadu, nak cincang halus pon boleh,
2) Masukkan ayam dan biarkan garing sebentar (nampak air yam dah nak kering), bolehlah tambah garam, kiub ayam dan lada hitam,
3) Masukkan lobak merah dan sedikit air jika perlu. Tambahkan sos dan masukkan semua makaroni.
4) Gaul sebati dan jangan lupa cili benggala untuk bagi sedap rasa pedas-pedas gitu.
5) Rasa dan jika tawar tambah garam, jika dah sedap, tutup api.
Boleh dimakan, saya bagi ank saya makan makaroni goreng.

Untuk dibakar;
1)Bancuhkan telur dengan susu. Pukul rata.
2) Tuang ke atas makaroni yang dah dibubuh dalam bekas untuk dibakar.
3) Kemudian taburkan keju parut, saya beli siap-siap yang parut, senang tabur saja.
4) Bakar selama 3 minit atau sehinnga keju cair dan telur masak.
(Saya guna Air Fryer, mudah)

Kalau nak beli Air Fryer dengan saya, sangat-sangatlah dialu-alukan.


sebelum dibakar, tabur keju sepenuhnya

Tabur keju sebanyaknya, baru lah lazat

Makaroni goreng sebelum dibakar

Ini dia Air Fryer Philips, hanya boleh dibeli dengan agen seperti saya 

Friday, 3 March 2017

Bertukar Telco ke Tune Talk : Selamat Tinggal Digi

Assalamualaikum w.b.t,

Setelah 3 tahun setia dengan talian post paid digi, saya ambil keputusan untuk beralih. Sebenarnya jika diikutkan memang dari 2 tahun setelah pakai digi yang mana dah tamat kontrak ketika itu saya berniat untuk tukar tapi tak berkesempatan, lagipun tengah sibuk dengan banyak perkara lain, tak sempat nak mikir. Paling takut jika ada apa-apa berlaku yang libatkan susah pelanggan nakmhubungi kita, biasalah bila fikir negatif, macam-macam boleh berlaku dan datang mengganggu.

Akhirnya setelah bayar habis bil bulan Januari 2017, saya ajak suami teman ke digi center untuk matikan talian. Alhamdulillah dipermudahkan. Kami ke Alamanda Putrajaya. Padahal saya tahu kat Metro Kajang ada center digi sebab pernah ke sini suatu ketika dulu. Alang-alang suami nak bawa berjalan ank-anak di hari cuti, lagipun dah lama sangat tak datang ke Alamanda.

Selepas selesai urusan untuk menukar atau matikan talian digi. Saya terus daftarkan no tune talk guna simkad baru. Ini antara proses yang telah berjaya untuk port in ke talian tune talk pula. Tak ambil masa yang lama.

sms yang diterima untuk tukar talian
Terima kasih banyak-banyak kepada sifu saya Balqis Qahira yang sentiasa membantu dan sedia untuk membalas setiap pertanyaan saya walaupun dah malam hari. Beruntunglah kita jika dapat kawan,sifu yang boelh bantu kita bila-bila masa.

Pandangan dan saranan saya, jika anda mahu, bertindaklah bijak dari sekarang, jom bertukar ke talian tune talk dan guna serta jana pendapatan melalui telefon bimbit yang kita hari-hari guna, malah menjadi keperluan yang tidak boleh diketepikan.

Sekian dulu dari saya.

Saturday, 25 February 2017

Makan di Kedai Salai Mastar

Assalamualaikum w.b.t,


Makan di Salai kali kedua, kali ini berdua sahaja dengan kawan setempat kerja. Biasalah keluar masa waktu rehat, maka kami pilih kedai yang berdekatan. Kali pertama itu hari baru kenal tempat dan rasa boleh tahan, berbaloi dengan harga dengan makanan yang dimakan puas hati.

Hanya RM6 semangkuk gulai sama ada daging atau ayam salai dengan nasi kukus, ikan kering dan timun serta sambal lada. Rasa sangat sedap. Cuma kena tahan dengan bau asap hasil salaian. Sampai ke tudung dan baju habis berbau lah sebab masa beratur nak order dan buat bayaran, berdekatan sangat dengan dapur yang tengah salai daging, ayam, ikan keli dan itik. Banyak pilihan tetapi saya hanya pernah cuba daging dan ayam sahaja. Tak berani nak cuba itik walaupun kawan-kawan memang rekemen untuk makan itik. Sedap kata mereka.


Nasinya dikukus panas-panas

Ikan kering, sambal lada dan timun

Saya order daging salai masak lemak kerana kali pertama itu hari dah rasa ayamnya. Tapi kawan saya pula pilih untuk order ayam salai masak lemak.
Istimewa lagi di sini, ikan keringnya dimasak dengan tepung menambah kerangupan ikan tersebut dan menaikkan selera kami pemakannya.

Nampak sedap dan sangat menyelerakan


Kalau anda ke sini, kena agak bersdabar sebab lambat nasi dan lauk dihidangkan memandangkan orang ramai dan pekerja agak kurang. Nampaknya hanya keluarga sendiri sahaja yang men jadi pekerja, Kira tokey dan pekerja orang yang sama lah dari  kaum keluarga mereka. Kali kedua datang ada nampak perubahan dan pembaharuan di mana kaunter nasi diasingkan dari kaunter lauk. Bagi saya dan kawan yang dah kelaparan, memang tak sabar menunggu lauk dihidangkan, kami terus ambil di kaunter lauk, konon membantu kurangkan kerja pekerja mereka untuk datang hantar padahal kami yang tak sabar nak makan.


Untuk penegtahuan anda semua, ada ulam-ulam yang dicelur dan direbus juga,tempe goreng dan telur masin. juga ada kicap bagi mereka yang suka tambah kicap dalam nasi semasa makan. Memang puas hati dengan bayaran RM6 sekali makan. Jika mau tambah ulam dan tempe, harga naik sedikit lah. Itu semua tidak termasuk air minum ya. Sebab air di kedai lain, Ia merupakan kedai-kedai makan di foodcourt tapi tak banyak kedai yang buka. Jika anda memang berniat dan bertujuan untuk datang makan itik, daging atau ayam salai, memang boleh terus ke sini, cari sahaja Foodcourt atau Medan Selera Adikku di Sg Ramal. Berdekatan PKNS Bandar Baru Bangi, Selangor.

Rasa sekarang memang boleh cari tempat ini dengan mudah kerana ada google yang dapat membantu anda wahai pengemar makan-makan dan jalan-jalan cari makan.

Sekian dulu.

Saturday, 18 February 2017

Beli Hanger saja Pun

Assalamualaikum w.b.t,
 Semua orang faham dan tahu apa itu ‘hanger’ kan, kadang Bahasa yang betulnya adalah penyidai baju. Biasalah hidup di kota metropolitan ini bahasa banyak yang bercampur atau orang kata ‘broken’.
Berbalik soal hanger pula, Ia memang diperlukan untuk mengantung baju terutama baju yang kita tak mahu kedut dan tidak perlu dilipat.

 Apa yang saya nak cerita hari ini ialah, hari cuti yang bermanfaat, kami anak-beranak rasa nak beli hanger untuk sidai baju yang semakin banyak terutama sekali baju sekolah rendah dan agama anak sulung saya Amirul Hakim. Baju dan seluar sahaja dah 8 hanger perlu digunakan. Belum tambah lagi satu pasang baju sekolah agama yang akan dibeli nanti, sebagai tambahan.

Maka keperluan untuk beli dan tambah bilangan hanger di rumah ini sangat penting supaya baju-baju dapat diurusakan lebih mudah dan sempurna.
Resit perbandingan harga
Kami berjalan ke pasaraya yang terdekat dengan rumah kami sebab niat utama untuk beli di DIY sekali di sana tiada banyak stok dan pilihan, yang ada mahal-mahal dan rekabentuk ala-ala hotel atau kedai dobi saja. Saya tahu hanger yang digunakan di kedai dobi bagaimana rupa sebab saya pernah bekerja secara sambilan di kedai dobi pada suatu ketika dulu, zaman bujang dan ada masa banyak terluang. Kat hotel pula memang kita pernah juga masuk dan tahu bagaiman rupa hanger mereka. jadi kami keluar dari DIY dan masuk ke GIANT. Rupanya di sini ada promosi. Jadi kami terus sambar 2 bundle hanger.

Balik ke rumah terfikir nak cari mainan dan tali inci untuk ukur badan. Jadi kami ke My One Shop yang paling dekat dengan rumah kami. Percutian hujung minggu kami 3 beranak hanya keluar rumah dan ke kawasan yang dekat sahaja, jimat masa dan minyak kereta. Sebab suami kerja jadi kita sebagai ibu yang kena jaga 2 hero yang aktif, kadang bergaduh sesama mereka, kadang bergaduh dengan kita, jadi kita kena pandai ambil masa bawa mereka lari dari pergaduhan itu, supaya mereka dan kita sendiri tenang.

Rupanya di sini lebih murah walaupun kuantitinya sama. Jadi tak buang banyak masa sambar lagi 2 bundle hanger. Sebenarnya kalau tuan puan yang sedang membaca ini nak tahu, selesai saya menaip entri ini, saya dah ulang beli lagi 2 bundle hanger di My One Shop sebab terasa kekurangan hanger di rumah. Padahal yang beli baru-baru ini ada 10pcs itu tak digunakan habis lagi, hanya dimuat dalam almari baju Amirul Hakim dan siap-siap tulis namanya supaya tak tertukar bila dibawa ke transit.

Apa yang nak dikatakan adalah sebenarnya jika bawa di transit, kebarangkalian nak tertukar itu memang ada jika tak tulis nama, tetapi Pengasuh di Transit selalu bagi hanger lebih untuk anak-anak bawa balik ke rumah setiap hari akhir sekolah. Semoga murah rezeki Pengasuh di Transit anak saya dan juga anak-anak yang dijaga diasuh dan diberi makan dengan baik.

Sekian dulu coretan saya sebasgai catatan untuk saya baca dan kenang kembali pada masa akan datang di samping dapat bantu pembaca cari di mana hanger murah untuk dibeli. Pun boleh.

Jika ada yang berminat untuk beli barangan jualan saya, jangan segan-segan untuk hubungi saya dan isikan masa untuk tinjau-tinjau kedai dan page saya ya.
Terima kasih.

 Untuk pembelian setiap produk jualan saya, boleh hubungi
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935

Emel : wanrokiahwannor@gmail.com
Blog 3 : Bisnes

Facebook : Wan Rokiah
Fanpages Serba Barang: Kedaionlinecikroki
Fanpages produk DCL: Stokis DCL
Fanpages  Tupperware : Tupperware

 Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)

 Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)

melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel

Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:

Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti
 Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan kanan blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini: 
Akademi 

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:

Sms/whatsapp ke : 010-9336935

Emel : wanrokiahwannor@gmail.com
Facebook : Wan Rokiah



Thursday, 16 February 2017

Mengandungkah?


 Asslamualaikum w.b.t,

Gambar lama, 2 tahun lepas mengamit memori masa pertama kali mengenakan baju dalam hitam mahal, korset Premium Beatiful. Sebenarnya tiada niat nak menunjuk pada orang lain, sekadar nak jadikan testimoni sendiri saja
Ini gambar semasa tahun 2015, masa awal-awal beli Premium Beautiful dan mula istiqamah memakainya. Gambar sebelum besar dabak, macam orang mengandung, perut memang buncit tak ingat. Ayat pertanyaan dari kawan-kawan dan saudara mara dah biasa dah, tanya adakah mengandung? Kadang naik segan nak jawab, tak, tak saya tak mengandung, ni perut buncit ada banyak lemak.
Sangat Nampak beza dengan gambar yang dah pakai PB, selepas 5 minit siap pakai PB bentuk badan dah jadi lain. Dan bukan apa terus rasa macam robot, nak jalan rasa robot, sebab ada benda tengah melekat di badan untuk proses segala lemak dan alihkan ke tempat yang sebetulnya ia berada.

Sebelum: Nampak besar terutama perut

Selepas: Terus dah jadi lain bentuk badan
Jadi jika anda teringin nak betulkan apa yang patut, anda perlu cari sehingga benar-benar anda jumpa benda yang betul. Biarpun harganya mahal tetapi sangat berbaloi untuk dibeli pakai.
Sejak saya guna sehingga sekarang, dah banyak kali hantar jahit dan baiki sebab ada berlaku koyak dan keluar besi yang lembut untuk bentukkan badan dan alih lemak. Dan ianya percuma sahaja tanpa perlu ada kos tersembunyi.
Sebenarnya jika anda mahukan korset ini yang dipanggil nama Premium Beautiful, anda boleh hubungi saya 010-9336935 dan saya akan kenalkan anda dengan agen yang pakar yang mana dah cantik dan jutawan sekarang ini keran buat bisnes jual baju dalam hitam ini.
Dan dia bukanlah orang lain yang mana kenalan kita sebab dianggap adik angkat kerana ibunya adalah ibu angkat kita.