Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Wednesday 30 October 2013

Cara didik anak di zaman millennium

Assalamualaikum w.b.t,

sumber: google


Pertama sekali, kena serapkan anak-anak dengan Al-Quran dari kecil. Biar Al-quran menyerap masuk ke dalam jiwa mereka.

Sangat kasihan dengan anak-anak yang telah remaja, zaman sekarang membesar dalam keadaan ilmu agama tiada di dalam dada. Tidak tahu mandi wajib, tidak tahu solat.

Yang kedua jangan silap maklumat dalam mendidik anak masa kini, kita perlu ceritakan yang betul ikut ayat-ayat Al-quran. Contohnya bila kita sebagai ibu tidak solat, bercuti tiap bulan bila tiba masa uzur. Kita perlu info mereka dengan maklumat yang betul kenapa tidak perlu solat masa itu. Jangan sorokkan sebab kita tak nak mereka tahu info yang salah daripada orang lain dan menjadi salah anggap. Makin kronik jika perkara ini berlaku. Maka lebih baik cegah dahulu sebelum terjadi.

Yang ketiga apa yang disarankan adalah lakukan usrah setiap minggu, lakukan tadarus Al-quran. Hidupkan budaya Al-quran dalam keluarga. Jika boleh baca Al-quran dari mulut ke mulut, Contohnya, bapa baca anak ikut, Tak perlu buka Al-quran di depan. Ini bertujuan untuk hafalan. Bila baca, duduk berjauhan dengan guru, tujuannya untuk mudah ingat bila baca dengan kuat.


Sekian, sedikit tips yang saya kongsikan untuk sama-sama tahu kaedah dan cara didik anak untuk hidupkan Al-quran di dalam jiwa mereka.




Sekian.

 
Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah

No comments:

Post a Comment