Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Sunday 20 April 2014

Kerepek Untuk Raya

Assalamualaikum w.b.t,

Ya sejak nak raya ni walaupun masih berbaki 2 bulan lebih namun saya sudah mendapat pertanyaan dari beberapa orang mengenai perniagaan kerepek di Bulan Ramadhan sebagai juadah untuk raya.
Antara kerepek yang saya jual, opak kari, jagung pilus dan macam-macam lagi contoh dalam gambar. 





Pertanyaan tersebut berkisar mengenai bagaimana mereka nak mulakan berniaga kerepek, bukan nak jadi pembeli kerepek saya yer.

Antara soalan dari emel yang saya terima adalah
1) Salam, puan.

Saya ingin bertanyakan tips puan berniaga online kerepek nih. sebab saya berminat.
 
saya sudah menjawab sehabis saya boleh dan ada banyak lagi persoalan yang dilontarkan. Orang ini sudah ada blog sendiri yang baru dibuat dan baru sahaja nak ceburi bisnes online maka persoalan yang dilontarkan berkisar bagaimana nak poskan kepada pelanggan dan harga serta kos pos.

Untuk isu mengenai pos dan caj nya memang saya tidak berapa mahir, perlu banyak belajar dan rajin mencari maklumat. Dan topik yang paling penting di sini adalah kita perlu cuba jaya. Cuba dahulu baru kita tahu, dan mesti ada rekod bagaimana kita uruskan pengeposan itu untuk senang dijadikan rujukan di kemudian hari.

Soalan kedua datang dari fanpage saya.
salam..
saya ada terbaca dalam blog pn wanrokiah.blogspot.com mengenai bisnes kerepek.. saya dari trg..berminat untuk mengetahu caranya.
harap pihak puan dapat berkongsi pergetahuan..terima kasih..
 
Yang ini saya jawab agak panjang lebar kerana dia berniat untuk berniaga secara offline, jadi mudah kerana pengalaman saya dalam bisnes offline ini sudah lama.
 
Ini jawapan saya kepada beliau (dah edit sedikit):
Wasalam, in shaa Allah ada ilmu sikit boleh lah saya share, nak jual yang offline ke online?
 
jika online, awak kena tau macam mana nak bungkus & poskan, caj pos kena cek ngn pej pos dan jenis perkhidmatan yang nk guna, pos laju malaysia ke, skynet ke gdex ke..yang ni saya tak boleh explain lanjut sebab saya pun dalam proses belajar, sila refer yang pakar

jika yang offline , mudah saja, bagi sampel pada rakan terdekat dan orang yang dikenali, edarkan list harga dan borang tempahan, amek half deposit bagi setiap order untuk elak mereka cancel last minute, naya kita nak imbus modal pula nanti.

Jadi setkan tarikh nak edar jika order untuk raya, deal dengan supplier terutama kilang supaya setiap order stok ada dan mencukupi

Itu saja kot yang perlu tahu jika nak bisnes kerepek.
 
Sekian dulu.
 
Untuk pembelian setiap produk jualan saya, boleh hubungi
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935
Blog 3 : Bisnes
Facebook : Wan Rokiah
Fanpages: Stokis DCL

Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)


Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)
melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel
Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:
Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti


Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan bawah blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah

 
 

No comments:

Post a Comment