Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Sunday 30 March 2014

Resepi Kuih Sagu

Assalamualaikum w.b.t,

Bila dah teringin dan cari kat gerai-gerai yang biasa jual kuih sagu ni tiada, maka alternatif nya adalah buat sendiri. Lagipun kuih ini senang sangat, senang buat, senang makan. Cuma tang nak cari kelapa muda atau kelapa parut agak susah nak dapat.

Saya pun kali ini hanya dapat kelapa parut dari kelapa yang tua, janji perasaan teringin sudah terlunas. Selalu sebelum buat kuih ini, saya google dulu resepi dan cara buat dan banyak yang dapat maklumat dari blog-blog. Dan saya pilih yang sesuai dengan citarasa saya.

Kali ini giliran saya pula untuk kongsikan di blog, jom kita belajar resepi mudah untuk kuih sapu yang sangat sedap dimakan.

Bahan-bahan:
Sagu 1 cawan
Air 3 cawan
Gula dalam 3 sudu makan
Sirap (Pewarna)
Daun Pandan 2 helai (bagi bau wangi)
Kelapa parut, saya sampur sedikit garam dan kukus sebentar untuk bagi kelapa tahan lama, elak dari basi.


Kelapa parut dah siap kukus


Cara-caranya:
1) Panaskan kesemua air dengan daun pandan dan sirap. Bila dah berbau wangi, keluarkan daun pandan.
2) Basuh sagu dan masukkan dalam periuk, kacau sekejap dan masukkan gula.
3) Apabila gula dah hancur, boleh tutupkan api.
4) Masukkan sagu/ Pindahkan ke dalam bekas untuk dikukus. Pastikan panaskan pengukus terlebih dahulu.
5) Kukus kuih sagu dalam 20 minit dan tutup api.
6) Sejukkan kuih sagu (saya suka masukkan dalam peti dulu).
7) Potong kecil-kecil dan gaulkan dengan kelapa parut tadi
Sudah siap!

Kuih sagu saya yang sudah siap dikukus

Kuih sagu yang sedang tunggu masa untuk dipotong dan digaul dengan kelapa parut.

Inilah rupa kuih sagu saya, kecil saja, sekali sumbat dalam mulut, ngam-ngam, hehe


OK, sampai sini dulu kali ini, bagi anda yang nak membeli produk jualan saya, boleh hubungi saya

Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935
Blog 3 : Bisnes
Facebook : Wan Rokiah
Fanpages: Stokis DCL

Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)


Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)
melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel
Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:
Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti


Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan bawah blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah

No comments:

Post a Comment