Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Saturday 22 February 2014

Penyebab Bau Badan

 Assalamualaikum w.b.t,

Info asal dari web rasmi Legacy Secret

Mempunyai bau badan sudah pasti akan mengurangkan keyakinan diri seseorang. Bau badan yang tidak menyenangkan biasanya berasal daripada peluh di ketiak. Justeru itu, untuk mengatasinya kenali dulu penyebab ketiak berbau tidak menyenangkan. Ketiak mempunyai fungsi yang penting untuk mengeluarkan racun. Justeru itu, perpeluhan sangat penting untuk tubuh badan kita. Namun, bagaimana dengan bau yang wujud disebabkan peluh?




Pakar perubatan mengatakan bahawa bau tersebut berasal daripada bakteria yang hidup di ketiak manusia. Tetapi, penyebab utama bau ketiak ialah disebabkan oleh ‘intestinal excretion’ zat beracun yang berbahaya yang cuba untuk keluar tetapi dengan penggunaan deodorant jalan keluarnya ditutup dan zat beracun tersebut akan tetap tinggal di dalam sistem. Selain itu, terdapat beberapa faktor lain yang boleh menyebabkan bau badan kurang menyenangkan.
Makanan dapat mengubah bau badan seseorang. Makanan paling umum yang menyebabkan ketiak berbau ialah bawang merah, bawang putih, jintan dan serbuk kari kerana dapat tinggal di dalam tubuh dalam tempoh yang lama sehingga apabila bercampur dengan peluh akan meninggalkan bau yang kurang menyenangkan.
Ketone iaitu sejenis senyawa kimia yang dihasilkan ketika lemak diubah menjadi tenaga. Ia boleh menyebabkan bau badan kurang menyenangkan di bahagian ketiak. Penyakit diabetes akan menyebabkan gangguan metabolisme sehingga menyukarkan tubuh untuk memecahkan karbohidrat menjadi tenaga dan menyebabkan seseorang mengeluarkan ketone dalam urin serta peluh terutamanya pada kanak-kanak.
Ketika memasuki masa akil baligh, hormon akan merangsang kelenjar pada kulit termasuk di bahagian ketiak. Apabila bakteria pada kulit bercampur dengan peluh maka akan menghasilkan bau yang kurang menyenangkan.
Hiperhidrosis juga boleh menyumbang terhadap masalah bau badan. Hiperhidrosis merupakan gangguan yang menyebabkan tubuh berpeluh secara berlebihan. Oleh kerana peluh lebih banyak pada tubuh, akan membuka peluang yang lebih besar terjadinya bau badan.
Hiperhidrosis boleh disebabkan oleh beberapa faktor. Sebagai contoh, ubat-ubatan seperti morfin, acetaminophen dan beberapa ubat anti-psikotik boleh menyumbang kepada perpeluhan yang berlebihan.

Gangguan dan keadaan tertentu seperti alkoholisme, asid urik, radang sendi, diabetes, obesiti dan menopause juga dapat menyumbang untuk mengembangkan hiperhidrosis.

 Jadi atasi bau badan ini dengan amalkan minum Harum malam, hubungi saya untuk info harga dan lain-lain.





Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935
Blog 3 : Bisnes
Facebook : Wan Rokiah
Fanpages: Stokis DCL

Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)


Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)
melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel
Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:
Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti


Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan bawah blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah

No comments:

Post a Comment