Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Monday 2 January 2017

Resepi Udang Stim Berempah

Assalamualaikum w.b.t,

Alhamdulillah masih dihidupkan dan masih dapat berkongsi di blog yang dah suam-suam kuku , entri tak berapa nak ada, harapnya di tahun 2017 semakin rajin kemaskini blog  dan makin banyak perkongsian untuk pembaca sekalian.

Kali ini saya nak berkongsi resepi baru yang saya cuba masak sendiri.

Sedap rupanya udang yang stim atau kata lainnya rebus dengan bawang-bawangan. Saya termakan pada makanan yang dibeli dari rakan sepejabat yang suaminya masak. Sangat sedap dan masuk dengan tekak saya. Saya korek resepinya dari rakan tersebut tapi dapat luarnya sahaja  iaitu bawang besar dan bawang putih dikisar, sebab katanya dia pun intai dari jauh, suami masak cepat sangat tanpa sempat tengok dari awal hingga akhir.

Jadi saya rasa saya cuba buat sendiri kebetulan beli udang agak murah di Pasaraya HM, tempat kesukaan saya beli barangan dapur sekarang ini. RM5 saja dapat udang saiz sederhana dalam 20 ekor. Masa beli wajib kira tapi lupa sebab anak-anak pun ada pilih juga 2 ekor udang sekali masuk dalam plastik.
Udang yang dah siap perap dengan rempahnya

Masuk dalam kuali yang diletak sedikit air terlebih dulu

Tutup periuk/kuali dan masak sehingga udang masak

Inilah rupan udang berempah yang dah siap masak

Bahan-bahan;

Bawang besar

Bawang putih

Sedikit halia

Garam

Udang (bahan utama)


Cara-caranya:

Kupas kulit udang kasi habis, Kemudian basuh bersih-bersih.

Tumbuk bawang putih, halia dan bawang besar dengan garam

Gaulkan bahan tumbuk tadi dengan udang dan perap seketika

Sediakan kuali kecil yang ada air dan masukkan udang bersalut bawang tadi

Stimkan sekejap sehingga udang masak.

Sangat sedap dimakan ratah begitu saja atau makan dengan nasi @ pasta.


Sekian dulu resepi ringkas dari saya, entri ini saya dah taip siap-siap dulu dan kemudian baru di publishkan, maklum lah sekejap-sekejap curi masa untuk siapkan 1 entri. Nak siapkan sekaligus tiada idea dan tiada masa yang mencukupi.

Semoga semua gembira dan dapat mencuba resepi ini.

No comments:

Post a Comment