Cari di sini

iklan

Wednesday, 4 January 2017

Mahal Sebuah Harga Syukur

Assalamualaikum w.b.t,

Sebenarnya ini adalah entri tertangguh yang saya dah mulakan dari 17 Disember tapi barulah hari ini dapat di 'publish'kan. Saya nak kongsikan yang betapa mahalnya sebuah harga syukur. Syukur berkait rapat dengan redha. Susah untuk bersyukur jika tidak redha.

Ya, betul-betul mahal harga sebuah kesyukuran, bukan semua orang tahu dan reti bersyukur.
Syukur ada kaitan denga redha. Jika anda bersyukur maka anda akan redha dan anda lega kerana dapat menerima apa saja yang berlaku terhadap anda. Anda rasa gembira dengan banyak mana atau sedikit mana yang anda dapat dalam kehidupan anda.

Tetapi jika tiada erti redha dalam diri, maka perasaan untuk bersyukur atau berterima kasih itu hilang dan membuatkan diri anda sedniri yang tidak lega, macam ada sesuatu yang sedang anda tahan tanpa melepaskannya pergi.

Bagaimana nak bersikap redha?
Sentiasa rasa diri itu cukup dan melebihi dari segalanya
Percaya akan ada Kuasa Besar di atas sana yang berkuasa untuk memberi dan menarik balik setiap kurniaanya
Sentiasa bandingkan kita dengan mereka yang kekurangan

Itu antara cara untuk mendidik jiwa kita supaya ada sifat syukur.

Di sekeliling saya sekarang yang sedang berlaku, betapa ramai manusia yang tidak bersyukur. Di tempat kerja saya baru sahaja berlangsung Majlis Makan Malam dalam bulan November, ramai yang dapat hadiah. Ada yang besar-besar, ada yang biasa-biasa saja. Suka apabila saya sebagai orang tengah yang memberi mereka hadiah tersebut, mereka gembira dan redha. Tetapi ada ramai yang tidak bersyukur dan agak bising apabila hadiah yang mereka dapat tidak seberapa malah marah-marah pula menunjukkan sikap tak puas hati.

Semua orang  sedang diuji dan terpulang kepada diri kita sam ada nak redha saja atau nak belajar bersyukur atau terus dengan sikap kita yang tidak tahu bersyukur.

Salam 2017, semoga yang baik-baik sahaja untuk kita di tahun 2017 ini.
Sekian.