Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Thursday 23 March 2017

[Resepi Tat Nenas Noxxa] Mudah dan cepat

Assalamualaikum w.b.t,

Dah tak lama lagi kita nak berpuasa dan beraya pula, jadi permintaan anak-anak untuk makan tat nenas, mama tunaikan. Dan supaya resepi tat kesukaan suami dan anak-anak ini tak hilang lagi, saya kongsikan dalam blog ini sebagai rujukan saya dan juga pembaca sekalian.

[Resepi Tat Nenas Noxxa]
1 cawan gandum+1 sudu tepung jagung+ 1sudu tepung kastard
Separuh ketul butter
2 sudu besar marjerin (saya guna planta)
1 sudu besar gula aising
Sedikit esen vanilla
Sedikit pewarna kuning
Inti : jem nenas saya beli 1kg (gentel kecil-kecil saja)

Cara-cara:
Masukkan gandum dan butter yang dipotong-potong kecil
Selang seli- biar sekata
Masukkan gula
On kan NNM, masukkan esen dan pewarna ikut lubang kecil atas NNM
Bila nampak sekata atau sebati
Offkan NNM dan extrude (biar adunan keluar sendiri)

Get ready untuk tadah adunan keluar dan bentuk kan ikut saiz yang kita suka

**Petua dia senang saja, jika nampak adunan lembik, tambah tepung, jika nampak keras, tambah marjerin**
Itu saja

Bakar dalam Bread maker/Oven Noxxa , suhu 150C dan masa 10-15 minit (ikut saiz biskut kita)

Nak buat makan masa untuk atur susun kerja tapi bila siap, makannya sekejap saja habis
Bertabahlah mama ya

Kalau belum ada Bread maker/Oven serta Noodle Maker Noxxa, boleh hubungi saya untuk dapatkannya dengan harga terbaik.

(Mohon maaf mutu gambar tidak berapa elok-ada masalah teknikal, sebab itu lama saya tak muncul di ruangan blog ini *alasan*) Harap dapat sedapkan mata yang memandang dan membaca blog ini.
Ini lah rupa tat nenas gulung

Tat nenas gulung yang saya buat ini sebesar jari anak orang dewasa saja, senang sekali ngap saja dalam mulut. Untuk anak kedua saya memang 2 kali ngap lah sebab mulutnya kecil lagi. Penuh lah juga sebekas besar Elegant Square Tupperware ini.

Dah sapu telur atasnya separuh, tunggu giliran

Boleh lah satu adunan dapat 1 dulang pembakar, sekali masuk BM Noxxa senang kerja.

Maaf lah gambar tunggang langgang terbalik, tak dapat betulkan (malas tahap gaban) , jangan ada yang terteleng kepala pula ya.




Sekian dululah ya untuk kali ini, mohon maaf atas segala kekurangan.

No comments:

Post a Comment