Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Tuesday 22 March 2016

Dari 63kg Turun 52kg :Hilang 11kg

Assalamualaikum w.b.t,

05.05.2014
(Terjumpa semula gambar ini dalam simpananku)
Hampir 2 tahun dah berlalu
Inilah rupa Wan Rokiah yang agak-agak berat masa tu dalam 63kg kot (atau baru acah-acah 60kg)
Sekarang alhamdulillah, turun hampir 11kg dah
Atas kesedaran untuk jaga kesihatan dalaman
Allah buka dan gerakkan hati untuk jumpa Kak Malihah Alisaa pada March 2015 (setahun berlalu)
Lepas itu satu per satu amalan pemakanan saya diubah ke arah yang lebih baik
Walaupun banyak cabaran dan dugaan kerana bukan mudah nak tukar minda dan amalan kita yang dah hampir 30tahun duk amal
Kemudian selalu berjumpa dengan persekitaran positif di kelab Sihat Gemilang serta geng-geng positif yang juga cikgu saya Nurulhuda BasirRoslaili Baharuddin dan Uncle Daing Zulkifli Ibrahim, ia lebih membantu saya dan membentuk saya yang hari ini, di mana beratnya 51-52kg begitu walaupun belum ideal, tapi saya agak berpuas hati dengan usaha yang dilakukan
Sekarang masih berusaha untuk menurunkan peratusan lemak dalam badan dan mencapai berat ideal.

Antara status yang saya salin dan tampal semula di sini, supaya ia menjadi kenangan yang kekal supaya boleh dirujuk oleh kita-kita semula.

Bagaimana berat saya boleh turun?
1-Saya ada niat nak turun berat untuk kesihatan: Niat saya untuk mudah bergerak, untuk mudah ibadat
2-Saya ada sokongan dari jurulatih yang memang kerjanya untuk bantu orang seperti saya yang nakkan bantuan
3-Ada ilmu teori dan praktikal yang dibelajar di Kelab sihat bersama dengan persekitaran sihat
4-Saya pilih untuk makan makanan sihat
5-Ambil makanan dengan kuantiti yang sedikit dengan sokongan nutrisi
Sebab kita kena ingat bila kita kurangkan makan, kita telah kurangkan nutirisi yang sepatutnya badan kita dapat. Jadi apa yang saya lakukan adalah ambil supplemen berasaskan protein sihat sumber tumbuhan.


Sekian dulu untuk kali ini untuk turun dan kekalkan berat badan sampai sekarang.

In shaa Allah ada kelapangan saya kongsi lagi serba sedikit apa yang saya lakukan.

Tempoh masa untuk dapat berat ideal adalah subjektif terpulang pada usaha kita, yang penting bagaiman kita lakukan untuk kekalkannya.



No comments:

Post a Comment