Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Saturday 17 May 2014

Resepi Nasi Arab Sedap (Nasi Mandy Ayam Saudi)

Assalamualaikum w.b.t

Sangat teruja untuk kongsikan cerita ini dengan anda semua terutama anda di luar sana yang menjadi pembaca senyap blog saya.

Bermulanya untuk masak nasi arab ini adalah apabila saya membeli pes segera sekali dengan rempah untuk nasi arab dan lauknya serta beras sekali. Maknanya dalam 1 kotak tersebut sudah lengkap dengan beras untuk nasi arab, rempah untuk nasi dan juga rempah untuk lauk, saya memlilh kali ini adalah Nasi Mandy Ayam Saudi.




Alhamdulillah rupanya sangat senang untuk memasak nasi arab ini, walaupun saya ini bukan penggemar nasi arab tapi kali ini saya boleh layan, padahal saya yang masak, saya lah yang makan paling banyak nasi dan ayam nya. Ayam panggang yang saya masak ikut resepi nya memang sangat sedap dan terasa rempah nya sehingga ke isi dalam ayam, bukan di luar saja biarpun ayam itu yang seekor hanya diptong empat bahagian buka dipotong kecil.

Ok, saya rasa anda pun dah tak sabar nak tahu bagaimana cara nak memasak dan resepi nya.
Minta maaf terlebih dahulu kerana tak dapat nak sediakan langkah demi langkah secara bergambar kerana bateri telefon semasa sesi memasak sangat tidak bekerjasama dengan saya ketika itu. Maka terimalah seadanya.

Resepi Nasi Mandy Ayam Saudi
Sebenarnya resepi dan cara-caranya sudah ada di kotak, anda boleh rujuk gambar di bawah.


Bahan-bahan:
1 kotak nasi mandy ayam Saudi (beras basmathy dan rempahserbuk mandy, rempah tumis mandy)
1 ekor ayam
1 tin tomato puree (hanya guna 4 sudu besar)
600ml air
Bawang putih              
Bawang besar
2 Cili Besar Hijau
Garam
Minyak  (saya guna minyak zaitun)

Cara memasaknya:
1)      Basuh dan rendam beras, toskan. Ikut saja arahan di kotak
2)      Basuh ayam sebersihnya dan siap untuk diletak rempah mandy, bawang putih yang ditumbuk,garam,minyak dan tomato puree. Lumurkan pada ayam dan perap seketika.
3)      Tumis bawang besar dan bawang putih yang dimayang beserta rempah, masukkan rempah mandy dan tomato puree.
4)      Kemudian masukkan air dan biarkan mendidih baru dimatikan api.
5)      Masukkan ayam yang diperap tadi ke dalam oven. Saya guna microwave untuk 2 bahagian ayam dan 2 bahagian lagi dipanggang dengan pemanggang ajaib. Arahan penting di sini saya ikut suka saya tanpa set masak dan suhu, janji sentiasa tengok keadaan ayam dah masak atau belum dan dibalik-balikkan.
6)      Masukkan beras dan bahan tumisan tadi ke dalam periuk, beserta dua cili besar dan apabila nasi hampir masak, masukkan jus atau minyak yang terhasil daripada ayam yang dipanggang tadi untuk bagi lebih rasa sedap pada nasi. Kacaukan nasi dengan perlahan dan tunggu masak saja.
7)      Sementara nasi dan ayam masak, boleh lakukan kerja untuk sedikan sos yang dipanggil sos harrah. Ikut saja panduan di kotak
Selamat mencuba!





Masa yang saya ambil untuk sediakan semua ini lebih kurang 1 jam lebih. Mula memasak dari awal sediakan bahan jam 11.30pagi dan siap semuanya jam 1.00 tengah hari. Itu kerja memasak sambil melayan pertanyaan pelanggan.

Baik untuk anda di luar sana yang nak dapatkan pek segera nasi arab ini, boleh lah hubungi saya kerana saya adalah agen jualan kepada Nasi Arab ini.



Sila hubungi saya seperti di bawah bagi anda yang ingin membeli sebarang produk jualan saya,
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah
Fanpages: Stokis DCL

Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)


Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)
melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel
Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:
Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti


Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan bawah blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah



No comments:

Post a Comment