Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Wednesday 13 November 2013

Pengalaman Membuat Pinjaman Bank untuk Membeli Kereta Baru

Assalamualaikum w.b.t,
 


Entri hari ini merupakan catatan sendiri yang sedang membuat pinjaman untuk pembelian sebuah kereta baru iaitu kereta proton saga flx auto. Ini bukan untuk diri sendiri tetapi untuk kegunaan adik dan mak saya yang berada di kampong bagi memudahkan urusan pergerakan mereka.


Ok, terus kepada tajuk di atas, saya telah membuat keputusan untuk membuat pinjaman selama 7 tahun berbanding 9 tahun. Juga bersetuju untuk membayar deposit sebanyak RM1000 sedangkan agen kereta tersebut hanya cadangkan untuk bayar dengan harga RM88 sahaja, selebihnya jadikan hutang dengan bank.

Tak mengapa kerana niat saya yang asal untuk tidak mahu menanggung hutang yang banyak dengan pihak bank. Saya juga tidak mahukan interest atau bunga yang tinggi.

Akhirnya pihak bank telah meluluskan pinjaman saya untuk membeli kereta tetapi hari yang saya berjumpa dengan pengawai bank untuk sign agreement, tandatangan kontrak persetujuan, didapati yang jumlah pinjaman adalah RM35k dan tahun pinjaman adalah 9 tahun sedangkan saya minta hanya 7 tahun. Interest yang dikenakan adalah lebih kurang RM10k iaitu sebanyak 3.25%.

Pilihan kedua jika membuat pinjaman sebanyak RM35k tetapi jumlah tahun dikurangkan kepada 7 tahun, maka peratusan interest meningkat menjadi 3.27%, dan nilai bunganya lebih kurang RM8k, lebih murah berbanding nilai interest sebelum ini.

Di sini saya sekadar ingin kongsikan pengalaman dan sebagai menjadi rujukan anda di luar sana yang sedang dalam proses untuk membuat pinjaman terutama pinjaman kereta.

Apa yang dapat disimpulkan daripada cerita saya di atas adalah lebih untung jika anda meminjam dalam tahun yang kurang tetapi risiko nya anda perlu membayar bulanan dengan jumlah yang tinggi.

Baik di sini saya letakkan bayaran bulanan jika anda membuat pilihan pertama iaitu tempoh pinjaman adalah 9 tahun, anda perlu membayar secara ansuran bulanan sebanyak RM491. Tetapi jika anda memilih pilihan kedua iatu tempoh pinjaman selama 7 tahun sahaja, jumlah ansuran yang perlu dibayar bulan-bulan adalah RM521.

Maka di sini, anda boleh buat perkiraaan sendiri mengikut bajet yang anda ada.

Ok, saya teringat nak berkongsi tentang kelebihan membuat pinjaman kereta dengan Maybank, iaitu yang pertama interest nya adalah paling rendah berbanding bank lain yang rata-rata 3.8%, proses yang cepat dan ada satu yang paling istimewa adalah ada Insurans Etiqa yang melindungi pemandu dan kereta jika berlaku apa-apa kematian, pembeli tidak perlu membayar bulanan kereta malah automatik kereta tersebut akan menjadi milik pewaris.


Sekian dulu untuk entri kali ini. Semoga anda yang dalam proses untuk membeli kereta baru boleh jadikan panduan daripada pengalaman saya sendiri ini.

 
Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah



No comments:

Post a Comment