Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Thursday 14 July 2016

Berhenti Dari Bisnes MLM

Assalamualaikum w.b.t,



Kadang terfikir nak hentikan semua bisnes MLM yang duk buat sekarang sebab rasanya tak ke mana, sebab saya tak buat sungguh-sungguh, setakat buat suam-suam kuku lepas itu asal balik modal saja pun dah OK tanpa ada untung runcit, maka bila semakin lama begini, rasa putus asa dan perasaan nak hentikan segalanya pun datang lah.

Kenapa?

Satu sebabnya juga adalah, terasa seperti sia-sia, banyak habiskan masa dan modal sahaja tanpa ada benar-benar hasil yang memberansangkan.

Sebab yang lain, telinga ini dah sakit kena bebel  hampir setiap minggu dengan orang yang terdekat. Sebab ada yang terpaksa untuk maintain jualan tetapi dengan menyimpan stok sendiri, kerana apa? Jika tak simpan stok, memang rugi, di provok begitu apabila stok yang dikehendaki oleh pelanggan sudah kehabisan di kedai yang bolehkan kita mendapat point untuk jualan kita. Mereka yang nakkan barangan tersebut akan cari dan beli dengan kita.

Jika difikir-fikir, kenapa begini jadinya?


Sebab utama adalah, kerana perlu maintain bulanan, tahunan supaya kita masih mendapat komisen daripada syarikat. Dan oleh kerana nak dapatkan komisen yang ciput sebab usaha pun ciput atau langsung tak sehangat memula join dulu, motivasi berkurangan seusia dengan masa katanya. 

Dalam proses untuk meneruskan atau hentikan segera dan buat pilihan yang tepat. Biasanya dalam keadaan begini, seharusnya saya meminta Allah yang tentukan. Sebelum ini saya memang dalam delima dan meinta petunjuk dariNya, saya dah nampak petunjuk tetapi itulah kita sebagai manusia kadang tak endah dan kadang suka berbantah dengan petunjuk yang dah terang depan mata. Kita lebih suka ikutkan kata hati dan masih meneruskan dalam kepayahan.

Ya Allah di saat ni, aku emohon padaMu supaya ditetapkan hati dan dibulatkan tekad, berikan aku petunjuk yang benar, jalan yang benar.
Saya  mohon and ayang sedang membaca juga doakan saya supaya istiqomah. Jika Dia berikan jalan supaya saya teruskan, in shaa Allah saya akan teruskan, tetapi jika Dia berikan jalan supaya berhenti dan akan dihentikan serta merta. Semoga Dia berikan pilian yang terbaik sesuai dengan jiwa hambaNya ini.

Sekian dulu. 

No comments:

Post a Comment