Jumlah Pengunjung

Cari di sini

iklan

Saturday 4 March 2017

Resepi Makaroni Bakar Berkeju Lazat

Assalamualaikum w.b.t,

Hari-hari cuti begini memang seronok masak memasak dan makan-makan kan, jika nak cuba resepi baru pun sama, seronok masak. Jadi hari ini saya nak kongsikan makaroni bakar berkeju yang masaknya segera tetapi lazat dimakan. Walaupun saya buat pada hari bekerja, tapi baru hari ini sempat nak kongsikan di sini.

Timbul idea untuk berkongsi resepi ekrana ada kawan-kawan yang makan makaroni ini dan bagitahu sedap dan mahu resepinya. Sebenarnya saya guna resepi campak-campak dan sendiri buat saja. Paling ringkas ikut bahan apa yang ada di dapur.
Jadi saya kongsikan resepi dan cara masaknya di sini.

Bahan-bahan:
Makaroni direbus dan tos air
Ayam bahagian dada, cincang halus
Bawang putih
Bawang besar
Lobak merah
Cili benggala
Sos cili dan tomato
Sedikit lada hitam dan garam
1/4 kiub ayam
1 biji telur
Sedikit susu (saya guna fresh milk dalam kotak)
Keju parut

Cara-caranya:
1) Tumiskan bawang putih dan bawang besar yang dah dipotong dadu, nak cincang halus pon boleh,
2) Masukkan ayam dan biarkan garing sebentar (nampak air yam dah nak kering), bolehlah tambah garam, kiub ayam dan lada hitam,
3) Masukkan lobak merah dan sedikit air jika perlu. Tambahkan sos dan masukkan semua makaroni.
4) Gaul sebati dan jangan lupa cili benggala untuk bagi sedap rasa pedas-pedas gitu.
5) Rasa dan jika tawar tambah garam, jika dah sedap, tutup api.
Boleh dimakan, saya bagi ank saya makan makaroni goreng.

Untuk dibakar;
1)Bancuhkan telur dengan susu. Pukul rata.
2) Tuang ke atas makaroni yang dah dibubuh dalam bekas untuk dibakar.
3) Kemudian taburkan keju parut, saya beli siap-siap yang parut, senang tabur saja.
4) Bakar selama 3 minit atau sehinnga keju cair dan telur masak.
(Saya guna Air Fryer, mudah)

Kalau nak beli Air Fryer dengan saya, sangat-sangatlah dialu-alukan.


sebelum dibakar, tabur keju sepenuhnya

Tabur keju sebanyaknya, baru lah lazat

Makaroni goreng sebelum dibakar

Ini dia Air Fryer Philips, hanya boleh dibeli dengan agen seperti saya 

No comments:

Post a Comment