Cari di sini

iklan

Thursday, 24 March 2016

Supplemen? Perlu ke?

Assalamualaikum w.b.t,

Ya kenapa kita perlukan supplemen, walaupun ramai yang dah tahu tapi ramai juga yang masih belum tahu kenapa badan kita perlukan supplemen.


Sebab-sebab:
1- Pemakanan kita hari ini terdedah kepada makanan 'segera', (frozen dan processing food)
2-Kita jarang ambil sayur-sayuran dan buah-buahan, jika ambil pun sayur dan buah kita tidak segar seperti dahulu kala kerana ia dismpan dalam tempoh lama, dibubuh pengawet untuk kekal kesegaran. Tanah yang semakin kurang subur, terpaksa guna baja organik, maka kualiti sayur dan buah yang kita makan tidak lagi seperti dulu kala
3-Kita makan makanan yang kandungan lemak dan gula yang tinggi seperti, kek-kek, kuih muih
4- Kita kurang masak sendiri, selalu beli di kedai-kedai yang sah-sah ada pewarna dan perasa tiruan.
5-Keadaan semasa, tekana dari persekitaran, pencemaran asap dan lain-lain.

Maka jika kita telah hidup di dalam keadaan yang saya nyatakan begitu, memang sangat disarankan untuk mengambil supplemen supaya kita terhindar dari peyakit yang berpunca dari makanan yang kita makan.  Saya sekarang memang menjual macam-macam supplemen yang anda perlukan. Anda boleh view dan tengok kat page saya, pilih mengikut kesesuaian yang badan anda perlukan.
Boleh hubungi saya juga untuk menentukan mana satu yang sesuai dengan anda.
Sekian dulu.

Sila hubungi saya seperti di bawah bagi anda yang ingin membeli sebarang produk jualan saya,
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935
Blog DCL : http://sihatdancantikdengandcl.blogspot.my/
Facebook : Wan Rokiah
Fanpages: Stokis DCL

Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)


Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)
melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel
Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:
Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti


Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan bawah blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah


Tuesday, 22 March 2016

Dari 63kg Turun 52kg :Hilang 11kg

Assalamualaikum w.b.t,

05.05.2014
(Terjumpa semula gambar ini dalam simpananku)
Hampir 2 tahun dah berlalu
Inilah rupa Wan Rokiah yang agak-agak berat masa tu dalam 63kg kot (atau baru acah-acah 60kg)
Sekarang alhamdulillah, turun hampir 11kg dah
Atas kesedaran untuk jaga kesihatan dalaman
Allah buka dan gerakkan hati untuk jumpa Kak Malihah Alisaa pada March 2015 (setahun berlalu)
Lepas itu satu per satu amalan pemakanan saya diubah ke arah yang lebih baik
Walaupun banyak cabaran dan dugaan kerana bukan mudah nak tukar minda dan amalan kita yang dah hampir 30tahun duk amal
Kemudian selalu berjumpa dengan persekitaran positif di kelab Sihat Gemilang serta geng-geng positif yang juga cikgu saya Nurulhuda BasirRoslaili Baharuddin dan Uncle Daing Zulkifli Ibrahim, ia lebih membantu saya dan membentuk saya yang hari ini, di mana beratnya 51-52kg begitu walaupun belum ideal, tapi saya agak berpuas hati dengan usaha yang dilakukan
Sekarang masih berusaha untuk menurunkan peratusan lemak dalam badan dan mencapai berat ideal.

Antara status yang saya salin dan tampal semula di sini, supaya ia menjadi kenangan yang kekal supaya boleh dirujuk oleh kita-kita semula.

Bagaimana berat saya boleh turun?
1-Saya ada niat nak turun berat untuk kesihatan: Niat saya untuk mudah bergerak, untuk mudah ibadat
2-Saya ada sokongan dari jurulatih yang memang kerjanya untuk bantu orang seperti saya yang nakkan bantuan
3-Ada ilmu teori dan praktikal yang dibelajar di Kelab sihat bersama dengan persekitaran sihat
4-Saya pilih untuk makan makanan sihat
5-Ambil makanan dengan kuantiti yang sedikit dengan sokongan nutrisi
Sebab kita kena ingat bila kita kurangkan makan, kita telah kurangkan nutirisi yang sepatutnya badan kita dapat. Jadi apa yang saya lakukan adalah ambil supplemen berasaskan protein sihat sumber tumbuhan.


Sekian dulu untuk kali ini untuk turun dan kekalkan berat badan sampai sekarang.

In shaa Allah ada kelapangan saya kongsi lagi serba sedikit apa yang saya lakukan.

Tempoh masa untuk dapat berat ideal adalah subjektif terpulang pada usaha kita, yang penting bagaiman kita lakukan untuk kekalkannya.



NIAT Harus Betul :Selain FOKUS

Assalamualakium w.b.t,


Saya nak kongsikan sedikit ilmu yang saya baru saja dapat sebelum saya melelapkan mata pada malam ini, semoga ILMU yang saya dapat, dapat dipanjang-panjangkan dan memberi manfaat untuk semua yang membacanya.

Apa saja yang kita lakukan, haruslah dengan NIAT yang betul
Sentiasa periksa NIAT kita di awal perbuatan, di tengah dan juga di akhirnya
Jangan biarkan ia terpesong oleh apa saja anasir
Sama seperti dalam solat, sentiasa cek niat kita, adakah sama seperti di awal niat solat tersebut.
Sama-sama muhasabah diri

Apa yang saya nak katakan lebih lanjut adalah setiap perbuatan atau amalan kita.
Sama Ada bekerja, sentiasa perbetulkan niat, niat harus betul. Kerana apa kita bekerja.
Sama juga seperti kita berniaga, niat harus betul, kenapa kita berniaga? Apa sebab sebenarnya.

Kerana apa? Kerana apabila niat telah betul dan sentiasa diperbetulkan, ia akan memudahkan kita untuk betulkan perbuatan kita serta amalan-amalan yang merupakan usaha untuk kita mencapai kejayaan.

Contohnya jika kita bekerja semata-mata untuk mendapatkan duit gaji setiap hujung bulan, walaupun ia betul dan tiada salahnya tetapi lebih elok jika niat kita bekerja adalah kerana Allah S.W.T. Itulah untung dan beruntungnya kita orang islam, niat kerana Allah, kita telah pun mendapat pahala.

Sama jua apabila berniaga, niat kerana Allah, niat untuk mudahkan orang berdekatan kita untuk memperolehi barangan yang diperlukan, ia juga menjdai jambatan kita untuk pahala Allah. Walaupun dengan beribadat pun kita mendapat pahala, tetapi jika kita berniaga dan memenuhi tuntutan yang masyarakat perlukan, ia juga lebih bermakna dari kita hanya duduk dan beribadat saja.

Sedikit perkongsian pendek dari saya.

Apa saja yang kita lakukan, haruslah dengan NIAT yang betul
Sentiasa periksa NIAT kita di awal perbuatan, di tengah dan juga di akhirnya
Jangan biarkan ia terpesong oleh apa saja anasir
Sama seperti dalam solat, sentiasa cek niat kita, adakah sama seperti di awal niat solat tersebut.
Sama-sama muhasabah diri





Monday, 21 March 2016

Organize Your Fridge :Susun Atur Peti Sejuk Anda

Assalamualaikum w.b.t,

Kita ada nak offer produk Tupperware yang menjadi kegilaan para surirumah dan sesiapa saja.

Hubungi 010-9336935 untuk dapatkan semua ini



11-Pc Fridge Fresh Set
11124305
RM261.20 / ERM281.10 (Retail)
RM235.00 / ERM253.00 - SAVE OVER 10%

Each 11-Pc Fridge Fresh Set consist of:
Double Square Round (1) 2.8L
Large Square Round (2) 2L
Double Square Round (2) 1.3L
Shallow Square Round (2) 250ml
Square Round (2) 400ml
Medium Square Round (2) 800ml
Gift Box

Offer Period:

15 Feb to 31 March 2016

Exclusive Purchase:
6-Pc Fridge Fresh Set at only RM 35 Nett with every purchase of A1582
11124268_001.jpg

Buy 2 Sets & Save More:
2 x 11-Pc Fridge Fresh Set (A1582)
RM 522.40 / ERM 562.20 (Retail) 
RM389.90 / ERM 419.90 - Save over 25%


Images_S.pngStore your items as fresh as when you first bought it with the Fridge Fresh Set. It’s see through design lets you know its contents with one quick glance and its modular feature lets you stack to save space, allowing for a neater fridge.


Images_M.pngManage your grocery shopping by going through what you have in stock at home and what you need. This way, you save on not buying the unnecessary and time too.


Images_A.pngArrange your food items by expiry date, with the soonest date at the most front. You can even stick labels to remind you better.


Images_R.pngRe-create dishes from leftovers so you and your family will never get bored from eating at home.
Images_T.pngTemperatures should be at the right setting for optimal cooling. Chiller temperatures should be between 0-4C, and freezer at -18C and below.


Anda boleh hubungi saya 010-9336935 untuk maklum balas yang cepat

Friday, 18 March 2016

Fokus Itu Penting

Assalamualaikum w.b.t,

Sedikit perkongsian dari emel saya yang tulisan asalnya di tulis oleh Dr Azizan OSman, pakar motivasi, jutawan yang tidak asing lagi dalam dunia perniagaan


Fokus, fikirkan dan tanya diri sendiri:- 

Apakah impian yang kita mahukan di sebalik tindakan tersebut? 

Adakah ianya sesuatu yang sangat penting untuk diri kita dan keluarga kita? 

Kenapa kita mahukannya? 

Berapa cepat kita mahukannya? 

Dan kemudian buat keputusan muktamad samada redah sahaja atau lupakanlah sahaja impian kita tersebut. 

Ingat: Untuk dapat apa yang kita tidak pernah dapat, kita mesti berani lakukan apa yang kita tidak pernah lakukan. 

Dan untuk kepastian diri, senaraikan apakah manfaat besar yang kita inginkan bila manfaat tersebut tercapai dek bermula dari tindakan yang kita gentar atau ragu-ragu lakukan. Susuli dengan solat istikharah dan kemudian lakukan. 

Tidak semua solat istikharah akan mendatangi "wahyu" dari langit kepada anda. Kadang-kadang Dia telah tunjukkan jalan tetapi kita yang berpaling dari jalan yang telah ditunjukkan. 

Sekian dulu.

Thursday, 17 March 2016

JAWATAN KOSONG : SOUTHERN NISSHA SDN BHD

Assalamualaikum w.b.t,

Bagi yang tengah mencari kerja

 Jawatan Operator, mai temuduga di Kilang Southern Nissha Sdn Bhd bertempat di Bandar Baru Bangi
Gagi : RM900...
Elaun Shift Pagi, Petang dan Malam (RM2, RM3, RM7)

KERJA LEBIH MASA ikut keperluan production.

Boleh hubungi saya juga 010-9336935
Atau terus ke HR 03-89257288
Bagi yang dapat bawa masuk rakan/saudara/jiran, dapat ganjaran untuk anda juga

Wednesday, 16 March 2016

Rebus Kacang Kuda 3 Minit saja : Dengan Noxxa PC

Assalamualaikum w.b.t

Meh saya kongsikan resepi kacang rebus, kacang kuda. Kenapa nak kongsi pasal kacang kuda pula ni, ya saya pun baru saja tahu khasiatnya dan telah praktikkan. Maklumlah sekarang kan saya memang tengah menjaga makan, makan secara sihat dalam kehidupan supaya dapat terhindar  dari gejala penyakit terutama penyakit canggih 3 serangkai dan selainnya.

Untuk pengetahuan anda yang belum tahu kacang kuda adalah makanan yang berprotein tinggi berasakan tumbuhan. Kadang kita duk agak yang protein nimdapat dari sumber haiwan saja seperti daging dan ikan tetapi yang sebenarnya pun memang boleh didapati dari sumber kekacang seperti kacang soya, kuda dan kacang dal.

Diringkaskan caranya mudah sahaja, rendam semalaman kacang kuda. Sebenarnya kalau tak rendam pun tak jadi masalah tetapi akan mengambil masa yang lebih semasa memasaknya.
Jadi di sini kita nak jimat masa memasak dan jimat elektrik.
Tipsnya: rendam dulu kasi kembang kacang nya.

Kemudian, boleh dibasuh dan tapis, masukkan dalam periuk Noxxa.
Bubuh air sehingga terendam semua kacang.
ON suiz periuk dan setkan HP (High Pressure ) 3 minit sahaja.
ON kan fungsikan dan biarkan injap dalam keadaan 'Pressure' juga.
Apabila dah cukup masa, periuk akan berhenti memasak dengan sendiri dan bunyi bip bip kedengaran.
Boleh lah kita buka injap dan lepaskan tekanan wap ke udara.
Kemudian boleh tapis air dan dah siap untuk dimakan.
Awas! Pastikan kacang suam/sejuk dahulu.

Gambar di bawah menunjukkan perbandingan kacang kuda yang dimasak oleh periuk nasi biasa (Rice Cooker) yang ambil masa selama 45 minit.
Berbanding dengan Noxxa hanya 3 minit
15 kali ganda masa dapat dijimatkan dan sudah semestinya elektrik pun lebih jimat.

Perbezaan Kacang dimasak dengan Rice Cooker dan Noxxa

Inilah dia periuk kesayangan kita sekarang

Saya bukan cakap 0 tetapi sudah terbukti dengan pengalaman penggunaan saya sendiri.
Jika berminat nak beli dan ada satu di rumah, syaratnya gunalah ia sebaiknya. Kerana ia sangat-sangat membantu kerja-kerja kita memasak. Anda boleh hubungi saya.


Sila hubungi saya seperti di bawah bagi anda yang ingin membeli sebarang produk jualan saya,
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935
Blog DCL : http://sihatdancantikdengandcl.blogspot.my/
Facebook : Wan Rokiah
Fanpages: Stokis DCL

Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)


Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)
melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel
Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:
Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti


Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan bawah blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah


Sunday, 13 March 2016

Mudahnya memasak Dengan Periuk Noxxa

Assalamualaikum w.b.t,

Baik saya nak ceritakan pengalaman saya sendiri sekaligus nak promosikan produk terbaik periuk Noxxa. Saya baru saja gunakan ia dan saya tahu ia bukanlah murah untuk dibeli dan disimpan tanpa gunakan di rumah. Dapat saja periuk Noxxa ini, esoknya saya terus tanak pulut kuning dan masak rendang ayam, sebab saya pantang makan daging kerana ia lambat utnuk dihadam. Alhamdulillah ia sangat membantu memudahkan kerja memasak saya di dapur. Yang paling teruja selepas saya tengok video panduan memasak menggunakan noxxa dan baca buku panduan yang dibekalkan sekali semasa membelinya, saya tak sabar nak mencuba pelbagai fungis yang ada dalam periuk ini.
Ia bukan periuk biasa, ia bukan saja boleh masak nasi seperti rice cooker tetapi pelbagai fungsi.

Antara ayat iklan yangs aya gunakan untuk Noxxa

Nak Jimat masa?
nak jimat elektrik?
Gunalah periuk canggih Noxxa

Masa tak terbuang, elektrik pun jimat

dan makanan berkhasiat,
tanpa garam ,tanpa perasa.
Rasa lemak-lemak manis kacang kuda yang asli direbus
Ada rasa tawar, ada rasa manis
Tinggi Protein-khas untuk diet sihat

Saya baru sebulan menggunakannya
Dan saya guna kan ia betul-betul
Orang kata lenjan habis
dan kini saya dah jatuh cinta dengan nya

Saya dengan niat nak bantu kaum suri semua supaya ada 1 biji Noxxa periuk ini di rumah masing-masing
jika anda berminat, jom boleh beli secara Cash atau Kutu
Biar kerja kita di dapur jadi mudah dan masa terluang boleh digunakan untuk pelbagai perkara yang lain
Iaitu berbakti kepada anak-anak dan suami
beribadah dan tambah solat sunat untuk kejar pahalanya
boleh tambah ilmu melalui bacaan buku atau internet, boleh hadiri kelas-kelas ilmu
boleh fokus untuk bisnes online sebagai hadapi zaman gawat dan tambah pendapat dari sikit-sikit akhirnya jadi bukit.

Periuk Noxxa, nak beli hubungi 010-9336935


Sila hubungi saya seperti di bawah bagi anda yang ingin membeli sebarang produk jualan saya,
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935
Blog DCL : http://sihatdancantikdengandcl.blogspot.my/
Facebook : Wan Rokiah
Fanpages: Stokis DCL

Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)


Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)
melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel
Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:
Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti


Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan bawah blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah


Thursday, 10 March 2016

Duk Rumah saja pun dapat pendapatan : Keahlian Percuma DCL

Assalamualaikum w.b.t,

Saya nak kongsi kan kejadian semalam, sebenarnya ini bukan kali pertama perkara begini berlaku. Ada kalanya untung runcit mencecah RM100, iaitu 3 angka dalam 1 hari. Tiada apa yang perlu dilakukan tetapi hanya berusaha sahaja dan buat iklan untuk produk jualan kita, kadang tak perlu pun keluar dari rumah tetapi dapat income, atau pendapatan.

Di saat anda sabar melayan kerenah anak-anak kecil dalam jagaan anda, di saat anda sabar melakukan kerja-kerja rumah yang tak pernah habis. Itulah dikatakan kuasa online di zaman canggih ini. Kadang tak perlu berpeluh di panas mentari untuk keluar menjual, kadang tak perlu kotor tangan bersalut tepung dan sebagainya. Jika sudah dikatakan rezeki dan sudah ada penetapan daripada Allah s.w.t atas usaha yang telah kita lakukan. In shaa Allah dipermudahkan.

Sebenarnya siapa sahaja berhak mendapat rezeki masing-masing jika berusaha.
Syarat utama adalah usaha.

Untung yang saya katakan berikut adalah setelah anda berusaha berniaga menjual produk anda melalui atas talian yang dinamakan juga online.
Syarat nak jual online perlu adanya blog, perlu ada fan page di media sosial. Perlu adanya facebook dan pelbagai nama lagi dalam sistem talian sekarang.

Semalam untuk saya tak besar tetapi sangat OK sebab saya tak perlu buat apa-apa seperti keluar rumah untuk menjual keluar rumah untuk poskan barangan, tak perlu promosi kerana saya sudah lakukan banyak kali sbelum ini di media sosial. Apa yang perlu saya lakukan adalah dan hanyalah melayan pelanggan atas talian dengan baik, istilah follow up, istilah jaga pelanggan dengan baik, tanya khabar mereka.

Pelbagai produk yang saya jual ,tetapi yang paling mudah dan saya suka adalah menjual produk yang ada ulang beli seperti produk kesihatan, supplemen untuk kesihatan. yang mana pelanggan akan gunakan dan ulang beli jika kena dan sesuai untuk mereka. Produk yang top saya jual sekarang adalah produk DCL. Ya ramai kawan dan pelanggan terdekat ingat kami sudah berhenti dari mejual produk ini kerana ada masalah dalaman syarikat. Sebenarnya untuk berjaya, kita bukan perlu fokus pada masalah tetapi fokus pada kebaikan.

Ada juga syarikat yang selalu bandingkan produk yang lain, itu pun sebenarnya salah sangat, anda tak perlu ceritakan keburukan produk lain jika anda ada produk anda yang baik. Fokuskan saja pada kebaikan produk anda dan in shaa Allah, Allah akan mudahkan jualan anda.

Sekian dulu dan sebelum saya akhiri entri kali ini. saya nak promosikan keahlian percuma untuk produk DCL. Kerana keahlian anda berdaftar dengan syarikat DCL yang dulu, lepas itu EDCL sebenarnya dah tak valid lagi.

Ada beberapa pakej yang anda boleh pilih sesuai dengan produk yang anda selalu gunakan.
Dengan hanya RM188, anda dapat 2 produk dan keahlian percuma serta kos pengeposan pon percuma. Hubungi saya untuk info lanjut 010-9336935.

PAKEJ 1: 2 BOTOL BIDADARI BIASA RM188

PAKEJ 2: 2 KOTAK NUCELL RM188

PAKEJ 3 : 1 BIDADARI BIASA + 1 NUCELL RM188







Sila hubungi saya seperti di bawah bagi anda yang ingin membeli sebarang produk jualan saya,
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935
Blog DCL : http://sihatdancantikdengandcl.blogspot.my/
Facebook : Wan Rokiah
Fanpages: Stokis DCL

Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)


Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)
melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel
Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:
Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti


Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan bawah blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah



Wednesday, 9 March 2016

Resepi Kek Ambun Kukus Mudah dan Gebu

Assalamualaikum w.b.t,

Kebetulan saya dapat resepi apam , eh kuih seri ayu yang biasanya warna hijau dan ada kelapa parut di atasnya, dan mengambil kira anak bongsu saya asyik meminta dibuatkan kek, bukan nak makan sangat tetapi kebiasaan mereka seronok membuatnya. Jadi saya buatkan pada petang ini dan kongsikan resepinya di sini untuk mudahkan anda dan saya juga merujuk pada masa diperlukan.

Perkongsian begini juga kekadang banyak membantu mereka yang baru mula nak belajar memasak atau surirumah yang dah tepu resepi, sekali-sekala bertukar-tukar tak ada salahnya.

Kek Kukus saya (merah jambu warna kesukaan anak bongsu saya)


Saya ringkaskan cara mebuatnya.

Resepi Kek Kukus Mudah dan Gebu
Bahan-bahan:
3 biji telur
3/4 cawan gula
1 cawan gandum
sedikit esen pisang
1 sudu kecil ovalette

Cara-cara:
1) Masukkan gula dan telur ke dalam mixer dan blend sehingga menjadi putih gebu . Jika ikut resepi asal, 6 minit lamanya
2) Masukkan ovalette dan blend lagi selama 10 minit. Saya tak ikut masa pun , nampak dah sebati kira Ok lah tu.
3) Masukkan gandum dan kacau sebati. Masa ni saya campurkan warna merah jambu.
4) Panaskan kukusan dan mula susun bekas dalam pengukus. Masukkan adunan ke dalam acuan. Saya tambah warna hijau di atasnya untuk lebih naik seri dan menarik.
5) Mula mengukus lebih kurang 5-10 minit,ikut acuan anda guna. Lebih kecil acuan, lebih cepat masa mengukus. Jimat gas dan masa.
Selamat mencuba ya.

Meh tengok kek setelah masak, seronok bila buka tutup pengukus, kek naik tinggi, gebu gebas nampaknya dan tentulah lembut.

Kek dah masak, naik tinggi
 Bila hidangkan panas-panas,anak-anak suka. Bapanya juga suka.

Bila dipotong, memang tergambar kelembutannya

Ini hasil tangan Si Amirul yang main potong konon kek hari jadi

Siap dibekalkan, boleh lah siapa nak cuba esoknya
Sekian dulu.

iklan sat: saya guna bekas zen small untuk kukus sebab dah habis acuan yang pink tu. Elok zen small tupperware, kukus dan cantik bentuknya kek lepas masak.

Sila hubungi saya seperti di bawah bagi anda yang ingin membeli sebarang produk jualan saya,
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935
Blog DCL : http://sihatdancantikdengandcl.blogspot.my/
Facebook : Wan Rokiah
Fanpages: Stokis DCL

Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)


Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)
melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel
Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:
Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti


Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan bawah blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah


Suka Kongsi : Periuk Noxxa Terbaik

Assalamualaikum w.b.t,

Syukur walaupun dalam proses untuk menjaga kesihatan dan mengawal pengambilan makanan yang diambil, kerana dalam proses untuk menurunkan peratusan lemak, masih lagi dapat bersama dengan rakan-akan yang suka suka untuk'potluck'. Sebenarnya saya cuba untuk mengelak tetapi dipaksa oleh rakan yang baik dan sehingga saya terpaksa menerimanya. Tiada salah nya untuk join tetapi kita haruslah kuat untuk hadapi cabaran dari tepi, kiri kanan dan atas bawah. Cabaran untk menghadapi pujuk rayu kawan-kawan yang tidak memahami erti diet sihat, cabaran kepada makanan yang berada di depan mata.

Saya kongsikan tips di sini:
1-Kenyangkan dulu perut anda dengan pembuka mulut, seperti buah-buahan dan sayur-sayuran jika ada. Itukan sunnah Rasulullah
2- Minum air putih dahulu sebelum makan, ia juga membantu kita dari pada makan berlebihan dan kenyang lebih cepat
3-Hiraukan usikan kawan-kawan yang tidak memahami apa erti diet sihat yang sebenar.

Saya suka kongsi apa yang saya update  di laman muka buku milik saya dan diletakkan di sini

Saya suka MASAK walaupun saya tak pandai masak. Sebelum berkahwin memang saya tak pernah masak di rumah kampung saya, hanya masak apabila tinggal di rumah sewa bersama rakan-rakan. Mak saya bagitahu suami saya sebelum berkahwin, yang saya memang 0 bab masakan, nak siang ikan pun saya tak pandai tapi itu saya yang dulu, sekarang alhamdulillah dengan bantuan gajet di dapur yang makin hari makin canggih, saya bolehlah kata orang masak bodo bodo untuk makan sendiri dan keluarga. Kita perlu sediakan duit dan beli saja, nak lagi best pujuklah suami untuk belikan. Dan saya baru saja join group WA yang selalu kongsi resepi-resepi best setelah guna periuk Noxxa. Dulu seingat saya tahun lepas saya hampir beli Iron yang canggih dengan syarikat yang sama jual periuk Noxxa tapi tak kesampaian sebab suami saya tak kasi walaupun ketika itu duit kutu saya yang dapat. Tapi in shaa Allah tahun ini dapat duit kutu saya akan tunaikan impian saya itu. Sebab benda yang bantu mudahkan kerja kita di rumah dan di mana saja apa salahnya kita melabur untuk kegunaan diri sendiri.

periuk noxxa: gajet di dapur yang jadi kesukaan saya sekarang
Harga sebiji periuk ini sangat berbaloi dengan kegunaan nya yang macam-macam. boleh masak dengan mode yang pelbagai. Cepat masak dan jimat elektrik, jimat juga tenaga kerja kita.
Jika nak harga yang lebih murak, jimat dalam 20-30% dari harga pasaran, baik join ahli. Boleh hubungi saya ya.

Sebenarnya banyak lagi yang saya nak kongsikan mengenai apa yang saya buat dan saya rasa ia juga baik untuk anda. Tunggu nanti sambung lagi.

Jika anda berkenan dan berkeinginan nak beli sebarang produk yang saya niaga, boleh hubungi saya ya

Sila hubungi saya seperti di bawah bagi anda yang ingin membeli sebarang produk jualan saya,
Sila sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah
Fanpages: Stokis DCL

Sila buat pembayaran ke
Akaun Maybank : 1122 6908 0045 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)
Akaun Bank Rakyat : 2208 0606 1357 (Wan Rokiah bt Wan Mohd Nor)


Sila sertakan bukti pembayaran (masa, tarikh, jumlah dan jenis bank)
melalui SMS/Whatsapp/Inbox Facebook/Emel
Maklumat tersebut hendaklah dinyatakan seperti di bawah:
Nama Penuh,
Alamat Penghantaran,
No telefon,
Item Order dan kuantiti


Atau boleh isikan pada BORANG PESANAN di ruangan bawah blog ini.

Jom beriklan di sini : SOHO Directory
Baca terma iklan di sini : Syarat pengiklanan
Jom beli barangan keperluan semasa anda di sini : Kedaionlinecikroki
Jom beli kelengkapan parti harijadi di sini : Party Solution
Jom sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah di sini:
Akademi

Untuk yang berminat mendaftar belajar asas blog dan fanpage, hubungi melalui:
Sms/whatsapp ke : 010-9336935
Facebook : Wan Rokiah